20-05-2025 Raadsvergadering 20-05-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt 1. Opening en vaststellen agenda
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Agendapunt 2. Vragenkwartier (vervalt)
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Agendapunt BENOEMEN EN BEËDIGEN
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Nomi Stuij - Jongerenraad Going4Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Laura de Jong - Jongerenraad Going4Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Daan van Elzelingen - Jongerenraad Going4Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Jarne van der Stelt - Jongerenraad Going4Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Nomi Stuij - Jongerenraad Going4Altena
Laura de Jong - Jongerenraad Going4Altena
Daan van Elzelingen - Jongerenraad Going4Altena
Jarne van der Stelt - Jongerenraad Going4Altena
Agendapunt 3. Beëdiging nieuwe leden Jongerenraad Going4Altena
Samenvatting
Op 20 mei 2025 worden vier nieuwe leden van de Jongerenraad Going4Altena officieel beëdigd tijdens een raadsvergadering in de gemeente Altena. De nieuwe leden zijn Daan van Elzelingen, Laura de Jong, Jarne van der Stelt en Nomi Stuij. De Jongerenraad, die maximaal 21 leden telt, fungeert als adviesorgaan voor de gemeente en behartigt de belangen van jongeren. Het reglement van de Jongerenraad, voor het laatst geactualiseerd in april 2022, stelt dat aspirant-leden eerst enkele vergaderingen moeten bijwonen voordat ze volwaardig lid kunnen worden. Het budget voor de Jongerenraad is toereikend voor het huidige aantal leden. De raad heeft het voorstel van het presidium goedgekeurd en de beëdiging van de nieuwe leden bekrachtigd.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Beëdiging nieuwe leden Jongerenraad Going4Altena". Het raadsvoorstel gaat over de beëdiging van vier nieuwe leden van de Jongerenraad Going4Altena. Deze raad bestaat uit maximaal 21 leden en dient als adviesorgaan voor de gemeente Altena, met als doel de belangen van jongeren te behartigen en hen bewust te maken van democratie. De nieuwe leden, Daan van Elzelingen, Laura de Jong, Jarne van der Stelt en Nomi Stuij, hebben al als aspirant-leden meegedraaid en worden nu officieel beëdigd tijdens de raadsvergadering op 20 mei 2025.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is volledig in de zin dat het duidelijk de namen van de nieuwe leden vermeldt, de procedure voor hun benoeming beschrijft en het beleidskader schetst. Het bevat ook informatie over de financiële dekking en het participatieproces.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om de beëdiging van de nieuwe leden van de Jongerenraad formeel goed te keuren tijdens de raadsvergadering.
Politieke Keuzes:
Er zijn geen significante politieke keuzes te maken, aangezien het voorstel voornamelijk procedureel van aard is en gericht is op de continuïteit van de Jongerenraad.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen, zoals concrete doelen voor de Jongerenraad. Er zijn geen duidelijke inconsistenties in het voorstel.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de voorgestelde nieuwe leden van de Jongerenraad officieel te beëdigen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt dat de Jongerenraad voortkomt uit een inwonersinitiatief en dient als een structureel middel voor jongerenparticipatie in de gemeente Altena.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn geen extra financiële gevolgen, aangezien het bestaande budget voor de Jongerenraad toereikend is voor het huidige aantal leden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Jongerenraad Going4Altena Beëdiging Nieuwe leden Aspirant-lid Reglement van orde Adviesorgaan Jongerenparticipatie Democratie InwonersinitiatiefVerfijning van de zoekopdracht:
Agendapunt 4. Opheffing geheimhouding informatie raad Bronkhorst fase 3 en Nieuwe Banne/Waterlinie - deel 2
Geheimhouding deels opgeheven: Gemeente Altena maakt documenten openbaar
In een stap naar meer transparantie heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena voorgesteld om de geheimhouding van bepaalde documenten op te heffen. Deze documenten, die betrekking hebben op de plannen voor Nieuwe Banne Waterlinie en Bronkhorst fase 3, zijn eerder onder geheimhouding geplaatst. Na een zorgvuldige screening is nu besloten om de geheimhouding gedeeltelijk op te heffen, met uitzondering van enkele zwartgelakte passages.
Samenvatting
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena heeft de gemeenteraad geadviseerd over het opheffen van de geheimhouding van bepaalde documenten met betrekking tot de plannen voor Nieuwe Banne Waterlinie en Bronkhorst fase 3. Deze documenten, verstrekt op 21 maart 2025, zijn onder geheimhouding geplaatst, maar na een grondige screening wordt nu voorgesteld om de geheimhouding gedeeltelijk op te heffen. Dit geldt voor documenten op Lijst B, met uitzondering van passages die zwart zijn gelakt in Lijst B2. De gemeenteraad heeft de bevoegdheid om de geheimhouding op te heffen, en het college heeft derde belanghebbenden geraadpleegd waar hun belangen in het geding zijn. Het doel is om de raad een passend advies te geven over de opheffing van de geheimhouding, zodat meer informatie openbaar kan worden gemaakt, met inachtneming van de wettelijke bepalingen uit de Gemeentewet en de Wet open overheid.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Advisering opheffing geheimhouding informatie raad Bronkhorst fase 3 en Nieuwe Banne/Waterlinie - deel 2". Het college van burgemeester en wethouders adviseert de gemeenteraad over het opheffen van de geheimhouding van documenten met betrekking tot de grondverkoop van Nieuwe Banne/Waterlinie en het project Bronkhorst fase 3. De geheimhouding werd eerder opgelegd, maar na een herbeoordeling wordt voorgesteld deze gedeeltelijk op te heffen, met uitzondering van zwartgelakte passages. Dit advies is gebaseerd op wettelijke gronden zoals vastgelegd in de Gemeentewet en de Wet open overheid.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel lijkt volledig in de zin dat het de relevante wettelijke kaders en de noodzaak voor herbeoordeling van de geheimhouding duidelijk uiteenzet. Het biedt een gedetailleerde uitleg over de verschillende lijsten van documenten en de reden voor het behoud van geheimhouding op bepaalde passages.
Rol van de raad:
De gemeenteraad heeft de beslissende rol in het al dan niet opheffen van de geheimhouding. Het college kan slechts adviseren; de uiteindelijke beslissing ligt bij de raad.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of de voorgestelde opheffing van geheimhouding in het publieke belang is en of de belangen van derden voldoende beschermd blijven. Dit kan politieke implicaties hebben, vooral als er gevoelige informatie betrokken is.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische elementen. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de mate van geheimhouding kan voor interpretatie vatbaar zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of zij instemt met het advies om de geheimhouding gedeeltelijk op te heffen, zoals voorgesteld door het college.
Participatie:
Het voorstel vermeldt dat derde belanghebbenden worden geraadpleegd als hun belangen in de documenten aan de orde komen. Dit duidt op een participatief proces, hoewel de details hiervan niet uitgebreid worden besproken.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële gevolgen:
Er worden geen financiële gevolgen genoemd in het voorstel, en er is geen informatie over hoe eventuele kosten gedekt zouden worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Geheimhouding Wet open overheid Lijst B Bronkhorst fase 3 Nieuwe Banne Waterlinie Gemeentewet Lijst B2 Grondverkoop Woo-verzoek Derde belanghebbendenVerfijning van de zoekopdracht:
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
Agendapunt 5. Dorpsstrategie Almkerk
Almkerk zet koers naar de toekomst met nieuwe dorpsstrategie
De gemeenteraad van Altena heeft na een intensief debat de Dorpsstrategie Almkerk vastgesteld. Deze strategie richt zich op de ruimtelijke ontwikkeling van Almkerk, met plannen voor een nieuw sportcomplex en woningbouw op de huidige sportlocaties. Het voorstel werd unaniem aangenomen, maar niet zonder discussie over de details.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd de Dorpsstrategie Almkerk besproken, een plan dat de toekomstige ontwikkeling van het dorp moet sturen. Het voorstel omvat de bouw van een nieuw sportcomplex nabij het gemeentehuis en de transformatie van de huidige sportlocaties naar woningbouwgebieden. De winkelvoorzieningen blijven voorlopig in het centrum, met de optie voor toekomstige verplaatsing. Het college krijgt de opdracht om de dorpsstrategie op te nemen binnen de Omgevingswet en de uitvoering verder op te pakken.
De vergadering kende een levendig debat, waarbij verschillende fracties hun zorgen en wensen uitten. Het CDA, gesteund door de VVD, ChristenUnie en VVA, diende een amendement in om de locatie Mottekasteel te schrappen als woningbouwlocatie. "Wij zien die locatie niet zitten," verklaarde CDA-raadslid Bouwman. "Het is een historisch stukje Almkerk dat we graag willen behouden."
Daarnaast werden er twee moties ingediend. De eerste, van de VVD en het CDA, vroeg om formele borging van de raadsbetrokkenheid bij de verdere uitwerking van de deelprojecten. "We willen dat de Raad goed in positie blijft," aldus VVD-raadslid Kolff. De tweede motie, van de ChristenUnie, riep op tot een integrale mobiliteitsvisie voor Almkerk. "Mobiliteit gaat ook over welbevinden en gezondheid," betoogde ChristenUnie-raadslid Duyzer.
Na een schorsing voor beraadslagingen werden het amendement en beide moties aangenomen. Wethouder Tanis benadrukte dat de Raad al betrokken is bij de uitwerking van de deelprojecten en dat er al mobiliteitsprojecten voor Almkerk op de planning staan. "We moeten werk met werk maken," aldus Tanis.
Met de vaststelling van de dorpsstrategie zet Almkerk een belangrijke stap richting de toekomst. De plannen sluiten aan bij diverse beleidskaders zoals de Woondeal en de Omgevingsvisie Altena 2040, en zijn tot stand gekomen na intensieve participatie met inwoners en betrokken partijen. De komende jaren zal blijken hoe de plannen in de praktijk worden gebracht en welke impact ze zullen hebben op de leefbaarheid en ontwikkeling van Almkerk.
Samenvatting
De Dorpsstrategie Almkerk richt zich op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Almkerk, met aandacht voor sport, wonen en winkelvoorzieningen. Het voorstel omvat de ontwikkeling van een nieuw sportcomplex aan de zuidwestzijde van Almkerk, nabij het gemeentehuis, en de transformatie van de huidige sportlocaties van VV Almkerk en ACKC, evenals de locatie Mottekasteel, tot woningbouwgebieden. De winkelvoorzieningen blijven voorlopig in het centrum, met de optie voor toekomstige verplaatsing. Het college krijgt de opdracht om de dorpsstrategie op te nemen binnen de Omgevingswet en om de uitvoering van het besluit verder op te pakken. Er wordt een krediet van € 400.000 beschikbaar gesteld voor de uitvoering van woningbouwprojecten en de voorbereiding van het sportpark, gedekt uit de algemene reserve grondexploitatie. De strategie is tot stand gekomen na intensieve participatie met inwoners en betrokken partijen, en sluit aan bij diverse beleidskaders zoals de Woondeal en de Omgevingsvisie Altena 2040.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Raadsvoorstel - Dorpsstrategie Almkerk
Samenvatting: De Dorpsstrategie Almkerk richt zich op de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van Almkerk, met nadruk op sport, wonen en winkelvoorzieningen. Het voorstel wijst een nieuwe sportlocatie aan de zuidwestzijde van Almkerk aan en stelt voor om de huidige sportlocaties te herontwikkelen voor woningbouw. De winkelvoorzieningen blijven voorlopig in het centrum, met een optie voor toekomstige verplaatsing. Het voorstel vraagt om een krediet van €400.000 voor de uitvoering van woningbouw- en sportprojecten, gedekt uit de algemene reserve grondexploitatie. De strategie is ontwikkeld met uitgebreide participatie van inwoners en belanghebbenden.
Volledigheid van het Voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, met duidelijke richtlijnen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Almkerk. Het bevat financiële ramingen, participatieverslagen en een afwegingskader. Er zijn echter nog enkele onzekerheden, zoals de definitieve invulling van het huidige sportpark en de haalbaarheid van de woningbouwlocatie Mottekasteel.
Rol van de Raad
De raad moet de Dorpsstrategie vaststellen, het college opdracht geven om de strategie op te nemen binnen de Omgevingswet, en beslissen over het intrekken van het voorkeursrecht op bepaalde gronden. Daarnaast moet de raad budget goedkeuren voor de uitvoering van de projecten.
Politieke Keuzes
De raad moet keuzes maken over de locatie van het nieuwe sportcomplex, de herontwikkeling van de huidige sportlocaties voor woningbouw, en de mogelijke toekomstige verplaatsing van winkelvoorzieningen. Ook moet de raad beslissen over de financiële dekking van de projecten.
SMART-Analyse en Inconsistenties
Het voorstel is deels SMART: het is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare en realistische doelen, vooral wat betreft de haalbaarheid van de woningbouwlocaties. Er zijn geen duidelijke indicatoren voor succes gedefinieerd.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten om de Dorpsstrategie vast te stellen, het college opdracht te geven voor verdere uitvoering, en het benodigde krediet goed te keuren.
Participatie
Het voorstel benadrukt uitgebreide participatie met inwoners en belanghebbenden, met meerdere bijeenkomsten en een participatieverslag. Dit toont aan dat participatie een belangrijk onderdeel van het proces was.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is relevant, vooral in de context van klimaatadaptief bouwen en het zuinig gebruik van ruimte. Er zijn echter geen specifieke duurzaamheidsdoelen of -maatregelen genoemd.
Financiële Gevolgen
Het voorstel vraagt om een krediet van €400.000, gedekt uit de algemene reserve grondexploitatie. De financiële dekking voor de uitvoering van de projecten is niet volledig voorzien in de meerjarenbegroting, wat een aandachtspunt is voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsstrategie Almkerk Woningbouw Sportlocatie Nieuwendijk Mottekasteel Omgevingswet Participatie Voorzieningen Ontwikkelperspectief Almkerk ZuidwestVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Motie: Dorpsstrategie Almkerk - Mobiliteitsvisie Almkerk
Samenvatting: De motie roept op tot het ontwikkelen van een integrale verkeers- en mobiliteitsvisie voor Almkerk, met speciale aandacht voor de bereikbaarheid van voorzieningen voor alle weggebruikers en de verbetering van de noord-zuidverbinding binnen het dorp. Dit is in reactie op een verkeersonderzoek dat zich alleen richtte op autoverkeer en de huidige verkeerssituatie als suboptimaal beoordeelde. De visie moet worden gepresenteerd aan de gemeenteraad nadat een beslissing is genomen over de locatie van nieuwe voorzieningen.
Oordeel over de Volledigheid
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het stellen van duidelijke doelen voor de mobiliteitsvisie. Echter, het mist specifieke details over hoe de visie moet worden ontwikkeld en welke stakeholders betrokken moeten worden.
Rol van de Raad
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te stemmen over de uitvoering ervan. Daarnaast zal de raad de uiteindelijke mobiliteitsvisie moeten goedkeuren nadat deze is opgesteld door het college van burgemeester en wethouders.
Politieke Keuzes
De raad moet beslissen of ze prioriteit willen geven aan een integrale benadering van mobiliteit die alle weggebruikers omvat, in plaats van alleen autoverkeer. Ze moeten ook overwegen hoe de visie past binnen bredere dorpsontwikkelingsplannen.
SMART en Inconsistenties
De motie is specifiek en meetbaar in termen van het opstellen van een visie, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke criteria voor succes. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de Raad
De raad moet besluiten of ze de motie aannemen en het college van burgemeester en wethouders opdracht geven om de mobiliteitsvisie te ontwikkelen.
Participatie
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere stakeholders wordt meegenomen in het proces van het opstellen van de mobiliteitsvisie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan een relevant onderwerp zijn, vooral in de context van het verbeteren van voetgangers- en fietsvoorzieningen.
Financiële Gevolgen
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zullen worden. Dit zou een belangrijk aandachtspunt moeten zijn bij de verdere uitwerking van de mobiliteitsvisie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsvisie Verkeersonderzoek Uitbreidingsscenario's Noord-zuidverbinding Voetgangers Fietsers Voorzieningen Verkeerssituatie Bereikbaarheid Integrale visieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Dorpsstrategie Almkerk Mobiliteitsvisie Almkerk". Het doel van de motie is om het college van burgemeester en wethouders op te dragen een integrale verkeers- en mobiliteitsvisie voor Almkerk te ontwikkelen. Deze visie moet rekening houden met de voorziene uitbreidingen en zich richten op het verbeteren van de bereikbaarheid van voorzieningen voor alle weggebruikers en het creëren van een goede noord-zuidverbinding. De visie moet worden gepresenteerd samen met de randvoorwaarden van de deelprojecten uit de dorpsstrategie Almkerk.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in het identificeren van de problemen en het geven van een duidelijke opdracht aan het college. Echter, het mist specifieke details over hoe de visie moet worden ontwikkeld en welke stakeholders betrokken moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om de motie te beoordelen en te stemmen over de opdracht aan het college. Ze moeten beslissen of ze de voorgestelde aanpak ondersteunen en of ze de prioriteiten zoals beschreven in de motie delen.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of ze prioriteit geven aan een integrale mobiliteitsvisie en of ze de voorgestelde focus op bereikbaarheid en noord-zuidverbinding ondersteunen. Ze moeten ook overwegen hoe deze visie past binnen bredere beleidsdoelen en budgettaire beperkingen.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke deadlines of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer specificiteit.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze de motie aannemen, verwerpen of intrekken. Dit hangt af van hun beoordeling van de noodzaak en haalbaarheid van de voorgestelde mobiliteitsvisie.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van burgers of andere stakeholders wordt meegenomen in het proces van het ontwikkelen van de mobiliteitsvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan impliciet relevant zijn, vooral als het gaat om het bevorderen van voetgangers- en fietsverkeer.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen specifieke informatie over de financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden moeten worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder moet worden uitgewerkt om de haalbaarheid van de motie te beoordelen.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsvisie Verkeersonderzoek Noord-zuidverbinding Voetgangers Fietsers Voorzieningen Uitbreidingsscenario's Verkeerssituatie Integrale visie DeelprojectenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Positie van de raad in verdere proces dorpsstrategie Almkerk". De motie benadrukt het belang van de formele betrokkenheid van de gemeenteraad van Altena bij de vaststelling van kaders voor deelprojecten binnen de dorpsstrategie voor Almkerk. Het college van burgemeester en wethouders wordt opgedragen om voor elk deelproject een voorstel met kaders en randvoorwaarden aan de raad voor te leggen ter vaststelling. Dit moet ervoor zorgen dat de raad invloed behoudt op de ontwikkeling van de thema's wonen, voorzieningen en sport binnen de dorpsstrategie.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de raad wil bereiken: formele betrokkenheid bij de vaststelling van kaders voor deelprojecten. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over hoe deze kaders eruit moeten zien of welke specifieke criteria moeten worden gehanteerd.
Rol van de raad:
De rol van de raad is om de kaders en randvoorwaarden voor de deelprojecten binnen de dorpsstrategie vast te stellen. De motie benadrukt dat de raad formeel betrokken moet blijven in het proces.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen in hoeverre zij betrokken wil zijn bij de deelprojecten en welke mate van controle en invloed zij wil uitoefenen op de uitvoering van de dorpsstrategie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de betrokkenheid van de raad, maar mist tijdsgebonden elementen en specifieke criteria voor de kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou baat hebben bij meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aanneemt, waarmee zij formeel de betrokkenheid bij de vaststelling van kaders voor de deelprojecten bevestigt.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich uitsluitend op de formele rol van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan relevant zijn afhankelijk van de inhoud van de deelprojecten binnen de thema's wonen, voorzieningen en sport.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn bij de verdere uitwerking van de deelprojecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsstrategie Almkerk Ontwikkelperspectief Wonen Voorzieningen Sport Omgevingswet Deelprojecten Kaders RandvoorwaardenVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het amendement heeft de titel "Amendement 4 Gemeente Altena" en betreft de dorpsstrategie voor Almkerk, specifiek de locatie 'Mottekasteel'. Het amendement stelt voor om de locatie Mottekasteel te schrappen als potentiële woningbouwlocatie vanwege de archeologische en historische waarde en verkeersproblemen. In plaats daarvan wordt voorgesteld om de vrijkomende sportlocatie van VV Almkerk en ACKC en een aangrenzende locatie aan te wijzen voor woningbouw.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement is redelijk volledig in zijn argumentatie voor het schrappen van de Mottekasteel-locatie. Het biedt een alternatief voor woningbouw, wat de haalbaarheid van het voorstel vergroot.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen en daarmee de dorpsstrategie aanpassen door de Mottekasteel-locatie te schrappen en de voorgestelde alternatieve locaties goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen tussen het behoud van cultureel erfgoed en de noodzaak voor woningbouw. Daarnaast moeten ze beslissen over de geschiktheid van de voorgestelde alternatieve locaties.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is specifiek en tijdgebonden, maar mist meetbare doelen en een duidelijke tijdlijn voor de uitvoering. Er zijn geen directe inconsistenties, maar de impact op verkeersontsluiting bij de nieuwe locaties wordt niet besproken.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het amendement aannemen, wat betekent dat de dorpsstrategie wordt aangepast zoals voorgesteld.
Participatie:
Het amendement vermeldt geen specifieke participatie van burgers of belanghebbenden in het besluitvormingsproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn gezien de impact van woningbouw op archeologische locaties en verkeersontsluiting.
Financiële gevolgen:
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de besluitvorming.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsstrategie Almkerk Mottekasteel Woningbouw Archeologisch Historisch Verkeersontsluiting Sportlocatie VV Almkerk ACKC Almkerk Zuid West Buitenkade en Provincialeweg ZuidVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heeft als titel "Mobiliteitsvisie Almkerk". Het doel van de motie is om het college van burgemeester en wethouders op te dragen een integrale verkeers- en mobiliteitsvisie voor Almkerk te ontwikkelen. Deze visie moet rekening houden met de geplande uitbreidingen en zich richten op het verbeteren van de bereikbaarheid van voorzieningen voor alle weggebruikers, evenals het creëren van een goede noord-zuidverbinding binnen Almkerk. De motie benadrukt dat de huidige verkeerssituatie niet optimaal is en dat de uitbreidingsplannen de situatie niet verbeteren. De visie moet aan de raad worden aangeboden nadat er een keuze is gemaakt over de locatie van de voorzieningen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk de problemen en de gewenste uitkomsten schetst. Echter, het mist specifieke details over hoe de visie ontwikkeld moet worden en welke stakeholders betrokken moeten worden.
Rol van de raad:
De raad heeft de rol om het college op te dragen de mobiliteitsvisie te ontwikkelen en om de uiteindelijke visie te beoordelen en goed te keuren.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioriteiten binnen de mobiliteitsvisie, zoals welke weggebruikers voorrang krijgen en hoe de noord-zuidverbinding gerealiseerd moet worden.
SMART en Inconsistenties:
De motie is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke deadlines of meetbare doelen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie kan concreter zijn.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten of ze het college de opdracht geven om de mobiliteitsvisie te ontwikkelen zoals voorgesteld in de motie.
Participatie:
De motie vermeldt niet expliciet hoe participatie van inwoners of andere belanghebbenden wordt meegenomen in het proces van het ontwikkelen van de visie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd, maar kan relevant zijn in de context van mobiliteit en infrastructuur.
Financiële gevolgen:
De motie geeft geen inzicht in de financiële gevolgen of hoe deze gedekt worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Mobiliteitsvisie Verkeersonderzoek Noord-zuidverbinding Uitbreidingsscenario's Verkeerssituatie Voetgangers Fietsers Voorzieningen Bereikbaarheid Integrale visieVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De motie heet "Positie van de raad in verdere proces dorpsstrategie Almkerk". Het doel is om de gemeenteraad van Altena formeel te betrekken bij het vaststellen van kaders voor deelprojecten binnen de dorpsstrategie van Almkerk. Hoewel het college de bevoegdheid heeft om het programma onder de Omgevingswet vast te stellen, wil de raad dat de randvoorwaarden voor elk deelproject door hen worden goedgekeurd. De motie draagt het college op om voor elk deelproject een voorstel met kaders aan de raad voor te leggen.
Oordeel over de volledigheid:
De motie is redelijk volledig in de zin dat het duidelijk maakt wat de raad wil bereiken: formele betrokkenheid bij de vaststelling van kaders voor deelprojecten. Echter, het biedt geen gedetailleerde informatie over hoe deze kaders eruit zouden moeten zien.
Rol van de raad:
De raad wil een actieve rol spelen in het vaststellen van de kaders voor de deelprojecten binnen de dorpsstrategie. Dit betekent dat zij niet alleen een adviserende rol willen, maar ook een beslissende rol in de goedkeuring van de randvoorwaarden.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen of zij meer controle willen over de deelprojecten binnen de dorpsstrategie en hoe zij deze controle willen uitoefenen. Dit kan invloed hebben op de snelheid en flexibiliteit van de uitvoering van de strategie.
SMART en Inconsistenties:
De motie is specifiek en meetbaar in termen van de betrokkenheid van de raad, maar mist tijdgebonden elementen en specifieke criteria voor de kaders. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de motie zou sterker zijn met meer gedetailleerde richtlijnen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of zij de motie aannemen en daarmee formeel hun rol in het proces van de dorpsstrategie willen vastleggen.
Participatie:
De motie zelf zegt niets over participatie van burgers of andere belanghebbenden. Het richt zich uitsluitend op de rol van de raad.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in de motie, maar kan een relevant onderwerp zijn binnen de thema's wonen, voorzieningen en sport.
Financiële gevolgen:
De motie bespreekt geen financiële gevolgen of hoe deze gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij de verdere uitwerking van de deelprojecten.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Dorpsstrategie Almkerk Ontwikkelperspectief Wonen Voorzieningen Sport Omgevingswet Deelprojecten Kaders Randvoorwaarden PortefeuillehouderVerfijning van de zoekopdracht:
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J. Kolff - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P. den Haan - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J. Kolff - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J.P. Tanis - Wethouder
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P. den Haan - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
P. den Haan - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P. den Haan - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Duizer - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.A. Bouman - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. van Gammeren - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J.P. Tanis - Wethouder
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
00:06:15 - 00:09:40 - 00:10:22 - 00:14:05 - 00:14:54 - 00:16:20 - 00:22:29 - 00:27:09 - 00:30:43 - 00:31:52 - 00:32:03 - 00:34:40 - 00:37:36 - 00:44:56 - 00:45:09 - 00:45:14 - 00:47:56 - 00:48:58 - 00:50:10 - 00:51:15 - 00:52:29 - 00:53:49 - 00:56:30 - 00:58:45 - 01:00:25 - 01:00:51 - 01:00:59 - 01:02:10 - 01:02:45 - 01:03:22 - 01:04:23 - 01:04:54 - 01:05:39 - 01:05:47 - 01:06:28 - 01:06:50 - 01:08:31 - 01:09:59 - 01:10:53 - 01:11:27 - 01:11:36 - 01:12:08 - 01:14:53
Agendapunt 6. Verkeersvisie Wijk en Aalburg
Gemeente Altena Stelt Verkeersvisie Wijk en Aalburg Vast: Veiligheid en Leefbaarheid Centraal
De gemeenteraad van Altena heeft ingestemd met een nieuwe verkeersvisie voor Wijk en Aalburg. Deze visie, ontwikkeld in samenwerking met inwoners en ondernemers, richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Het plan omvat onder meer de herinrichting van wegen en verbeteringen aan fiets- en voetgangersvoorzieningen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering werd het voorstel voor de verkeersvisie uitgebreid besproken. De heer Oldebriefsten van Progressief Altena diende een amendement in om de schoolomgeving van het Willem van Oranje College expliciet op te nemen in de visie. "Het is een prima mobiliteitsvisie, maar de schoolomgeving van het Willem van Oranje College is onbenoemd gebleven," aldus Oldebriefsten. Hij benadrukte dat de verkeerssituatie rondom deze school gevaarlijk is en dat er recentelijk ongelukken hebben plaatsgevonden.
De discussie over het amendement was levendig. De heer Timmermans van VVA uitte zijn twijfels over de noodzaak van het amendement, gezien eerdere aanpassingen aan de verkeerssituatie bij de school. "Ik heb met omwonenden gesproken en zij zijn voorlopig tevreden met de aanpassingen," stelde Timmermans. Echter, Oldebriefsten wees erop dat de route naar de school nog steeds gevaarlijk is en dat er recentelijk ambulances nodig waren na ongelukken.
De wethouder van Altena, de heer Tennis, reageerde op de zorgen door te benadrukken dat verkeersveiligheid een prioriteit is. "We zullen zeker aandacht hebben voor verkeersveiligheid en de kwikwinsten snel oppakken," verzekerde hij de raad.
Het amendement van Progressief Altena, gesteund door het CDA en VVD, werd uiteindelijk aangenomen met 20 stemmen voor en 8 tegen. De SGP en ChristenUnie stemden tegen, met de opmerking dat de toezegging al ambtelijk was gedaan en het amendement overbodig was.
Met de vaststelling van de verkeersvisie, inclusief het amendement, zet de gemeente Altena een belangrijke stap richting een veiligere en leefbaardere omgeving in Wijk en Aalburg. De uitvoering van de maatregelen wordt gepland in samenhang met andere gemeentelijke projecten, en er wordt gekeken naar subsidiemogelijkheden om de kosten van €630.000 te dekken.
Samenvatting
De gemeente Altena heeft in samenwerking met inwoners en ondernemers een verkeersvisie voor Wijk en Aalburg opgesteld. Deze visie identificeert huidige en toekomstige verkeersproblemen en stelt maatregelen voor om deze op te lossen, met als doel de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. De visie omvat een pakket van maatregelen, waaronder herinrichting van wegen en verbetering van fiets- en voetgangersvoorzieningen. De raad wordt gevraagd deze visie vast te stellen. Het participatieproces betrok inwoners en ondernemers, en de uitvoering van de maatregelen wordt gepland in samenhang met andere gemeentelijke projecten. De totale kosten worden geraamd op €630.000 voor snel uitvoerbare maatregelen, met verdere uitwerking en financiering van grotere projecten in de toekomst. Subsidiemogelijkheden worden onderzocht om de kosten te dekken.
-
Analyse van het document
Analyse van het Raadsvoorstel: Verkeersvisie Wijk en Aalburg
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Verkeersvisie Wijk en Aalburg". Het voorstel betreft een verkeersvisie die is opgesteld in samenwerking met inwoners en ondernemers van Wijk en Aalburg. De visie identificeert huidige en toekomstige verkeersknelpunten en stelt maatregelen voor om deze op te lossen. Het doel is om de verkeersveiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid te verbeteren. De visie omvat een planning voor de uitvoering van projecten en is een reactie op een motie van de raad om een verkeersstudie uit te voeren.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een inventarisatie van knelpunten, een maatregelpakket, en een planning voor verdere uitwerking. Echter, de financiële details zijn nog niet volledig uitgewerkt, wat begrijpelijk is gezien de complexiteit en omvang van de projecten.
Rol van de Raad:
De raad wordt gevraagd om de verkeersvisie vast te stellen. Dit betekent dat de raad instemt met de voorgestelde maatregelen en de verdere uitwerking en uitvoering ervan ondersteunt.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de maatregelen en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over welke projecten eerst worden aangepakt en hoe deze worden gefinancierd.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is gedeeltelijk SMART. Het is specifiek en tijdgebonden, maar de meetbaarheid en haalbaarheid zijn nog niet volledig uitgewerkt, vooral wat betreft de kosten en de exacte impact van de maatregelen.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten om de verkeersvisie vast te stellen, waarmee ze akkoord gaan met de voorgestelde maatregelen en de verdere uitwerking daarvan.
Participatie:
Er is een uitgebreid participatieproces geweest met input van inwoners en ondernemers. Dit omvatte zowel online als fysieke bijeenkomsten, wat wijst op een gedegen participatieproces.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp, aangezien de visie bijdraagt aan de doelstellingen van de "Mobiliteitsvisie 2040 Altena samen vooruit!", die duurzaamheid als een van de pijlers heeft.
Financiële Gevolgen:
De totale kosten voor de voorbereidings- en uitvoeringsmaatregelen worden geschat op €630.000, gedekt door een bestaand investeringsbudget. De kosten voor grotere projecten worden geschat op €3,5 - €4 miljoen, waarvoor verdere financiering nodig is. Er wordt gekeken naar subsidiemogelijkheden van het Rijk of de Provincie.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersveiligheid Leefbaarheid Bereikbaarheid Knelpunten Maatregelen Fietsinfrastructuur Parkeren Voetgangersvoorzieningen Participatieproces Mobiliteitsvisie 2040Verfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Schoolomgeving Willem van Oranje college". Het amendement stelt voor om de verkeersvisie voor Wijk en Aalburg te wijzigen door expliciet de verkeerssituatie rondom het Willem van Oranje college op te nemen. De indieners wijzen op de chaotische verkeerssituaties rondom scholen, vooral bij voortgezet onderwijs, en benadrukken dat de ligging van het Willem van Oranje college extra kwetsbaar is. Het amendement beoogt de verkeersvisie te verbeteren door deze schoolomgeving expliciet te betrekken in de inventarisatie en uitwerking van verkeersknelpunten en oplossingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig in de context van het amendement, aangezien het duidelijk aangeeft wat er ontbreekt in de huidige verkeersvisie en wat er moet worden toegevoegd. Echter, het biedt geen gedetailleerde oplossingen of plannen voor de aanpak van de verkeersproblemen rondom de school.
Rol van de Raad:
De rol van de raad is om het amendement te beoordelen en te beslissen of de verkeersvisie moet worden aangepast om de schoolomgeving van het Willem van Oranje college expliciet op te nemen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij het belangrijk vinden om de verkeerssituatie rondom het Willem van Oranje college expliciet te adresseren in de verkeersvisie. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals prioritering van middelen en aandacht voor verkeersveiligheid bij scholen.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het geen specifieke maatregelen of tijdlijnen bevat. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar het mist concrete details over de uitvoering.
Besluit van de Raad:
De raad moet beslissen of zij het amendement aannemen en de verkeersvisie aanpassen om de schoolomgeving van het Willem van Oranje college op te nemen.
Participatie:
Het amendement vermeldt niets over participatie van belanghebbenden, zoals de school, ouders, of leerlingen, in het proces van het aanpassen van de verkeersvisie.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd in het amendement, maar verkeersveiligheid en efficiëntie kunnen indirect bijdragen aan duurzame mobiliteit.
Financiële Gevolgen:
Het amendement bespreekt niet de financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit is een belangrijk aspect dat verder uitgewerkt moet worden.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Verkeersvisie Wijk en Aalburg Schoolomgeving Willem van Oranje college Verkeerssituaties Basisscholen Voortgezet onderwijs Verkeersaders Inventarisatie OplossingsrichtingenVerfijning van de zoekopdracht:
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
R. Hoegee - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J. Boll - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J.A. Versluis - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
C. Alderliesten - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J.P. Tanis - Wethouder
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
R. Hoegee - AltenaLokaal
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
J. Boll - CDA
J.A. Versluis - SGP
P.A. Bouman - VVD
J.P. Tanis - Wethouder
Agendapunt 7. Inclusief Altena
Inclusie Agenda Altena: Gemeente Zet Stap naar Toegankelijkheid voor Iedereen
De gemeente Altena heeft een ambitieuze Lokale Inclusie Agenda (LIA) opgesteld om een inclusieve samenleving te bevorderen. De agenda, die tot stand kwam in samenwerking met inwoners en ervaringsdeskundigen, bevat concrete acties voor 2025-2026. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad werd de agenda besproken, waarbij vooral de rol van social media als invloedrijke factor op jongeren centraal stond.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat over de Lokale Inclusie Agenda in de gemeenteraad van Altena, werd duidelijk dat de gemeente vastberaden is om een samenleving te creëren waarin iedereen, ongeacht beperkingen, kan deelnemen. De agenda bevat plannen om fysieke toegankelijkheid te verbeteren, inclusiebijeenkomsten te organiseren en bewustwordingscampagnes te starten. Ook wordt er aandacht besteed aan laaggeletterdheid en inclusief sporten.
De VVD-fractie, vertegenwoordigd door de heer Bouwman, bracht een amendement in om de invloed van social media op jongeren expliciet op te nemen in de agenda. "Social media heeft een enorme impact op het zelfbeeld van jongeren," stelde Bouwman. "Het is schokkend dat 40% van de jeugd aangeeft dat social media een negatief beeld geeft over hun eigen zelfbeeld."
Hoewel de VVD het belang van social media benadrukte, waren andere fracties terughoudend. Mevrouw Schermers van de ChristenUnie wees erop dat digitale geletterdheid al een verplicht onderdeel is van het onderwijs. "Het is belangrijk, maar de vraag is of het in deze inclusie agenda thuishoort," aldus Schermers.
De SGP en het CDA deelden deze mening en benadrukten dat het onderwerp al in het onderwijs wordt behandeld. "Wat moeten wij als gemeente hier nu in betekenen?" vroeg de heer de Raad van de SGP zich af.
Wethouder Van Hunnik erkende de zorgen over social media, maar benadrukte dat de agenda al een breed scala aan onderwerpen dekt. "We hebben een bewuste afbakening gemaakt," zei Van Hunnik. "Social media raakt aan veel thema's, maar is niet expliciet opgenomen."
Uiteindelijk werd het amendement van de VVD verworpen met 26 stemmen tegen en 2 voor. De inclusie agenda zelf werd met een overweldigende meerderheid aangenomen, met slechts één tegenstem van raadslid Timmermans, die persoonlijk stemde tegen de agenda.
De wethouder deed een toezegging om het onderwerp social media verder te verkennen via jongerenwerkers, los van de inclusie agenda. Hiermee blijft het onderwerp op de radar van de gemeente, terwijl de inclusie agenda zich richt op de reeds vastgestelde prioriteiten.
Met de vaststelling van de Lokale Inclusie Agenda zet Altena een belangrijke stap richting een meer toegankelijke en inclusieve samenleving, waarbij de gemeente en haar inwoners gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de uitvoering en evaluatie van de plannen.
Samenvatting
De gemeente Altena streeft naar een inclusieve samenleving waarin iedereen kan deelnemen, ongeacht beperkingen. Hiervoor is de Lokale Inclusie Agenda (LIA) opgesteld, samen met inwoners, partners en ervaringsdeskundigen. De agenda bevat concrete acties voor 2025-2026, zoals het verbeteren van fysieke toegankelijkheid, organiseren van inclusiebijeenkomsten, bewustwordingscampagnes, interne inclusietrainingen, begrijpelijke gemeenteraadsverkiezingen, en het betrekken van ervaringsdeskundigen. Ook wordt er aandacht besteed aan laaggeletterdheid, het creëren van ontmoetingsmogelijkheden, en inclusief sporten. De agenda is tot stand gekomen via een participatieproces en sluit aan bij nationale richtlijnen en gemeentelijke doelstellingen. De uitvoering vraagt om blijvende inzet van zowel de gemeente als de inwoners. De voortgang zal worden geëvalueerd en bijgesteld op basis van monitoring en feedback.
-
Analyse van het document
Analyse van het voorstel: Aanbieden Lokale Inclusie Agenda
Titel en samenvatting:
De titel van het voorstel is "Aanbieden Lokale Inclusie Agenda". Het voorstel richt zich op het creëren van een inclusieve samenleving in Altena, waar iedereen kan deelnemen ongeacht beperkingen. De Lokale Inclusie Agenda (LIA) bevat een actieplan voor 2025-2026 met concrete acties zoals het verbeteren van fysieke toegankelijkheid, organiseren van inclusiebijeenkomsten, bewustwordingscampagnes, en het betrekken van ervaringsdeskundigen. Het doel is om inclusie te bevorderen in lijn met nationale richtlijnen en gemeentelijke doelstellingen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is volledig en gedetailleerd. Het bevat concrete acties en sluit aan bij nationale en gemeentelijke richtlijnen. Het participatieproces is goed gedocumenteerd.
Rol van de raad:
De raad moet de Lokale Inclusie Agenda vaststellen en toezien op de uitvoering ervan. De raad speelt een cruciale rol in het monitoren van de voortgang en het evalueren van de resultaten.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van de acties binnen de agenda en de toewijzing van middelen. Er moeten keuzes worden gemaakt over de mate van betrokkenheid van verschillende stakeholders en de focus van de bewustwordingscampagnes.
SMART en inconsequenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Er zijn duidelijke doelen en tijdlijnen. Er zijn geen directe inconsequenties opgemerkt.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om de Lokale Inclusie Agenda en het bijbehorende actieplan voor 2025-2026 vast te stellen.
Participatie:
Het voorstel benadrukt een uitgebreid participatieproces met inwoners, ervaringsdeskundigen en organisaties. Er is gekozen voor open bijeenkomsten in plaats van een inclusieraad om inclusiviteit te waarborgen.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is niet expliciet genoemd als een focuspunt, maar inclusie kan bijdragen aan sociale duurzaamheid door een meer samenhangende gemeenschap te bevorderen.
Financiële gevolgen:
Er zijn financiële implicaties voor het toegankelijk maken van maatschappelijke accommodaties, met specifieke bedragen genoemd voor verschillende locaties. De dekking komt uit de begroting van 2025.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Inclusieve samenleving Lokale Inclusie Agenda (LIA) Toegankelijkheid Participatieproces Ervaringsdeskundigen Bewustwordingscampagne Inclusiebijeenkomsten Laaggeletterdheid Inclusief sporten Consulting KidsVerfijning van de zoekopdracht:
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het amendement is "Inclusief Altena: invloed social media". Het amendement stelt voor om de invloed van social media expliciet op te nemen in de Lokale Inclusie Agenda van de gemeente Altena. Dit is gebaseerd op de observatie dat social media een significante invloed hebben op hoe jongeren zichzelf en anderen zien. Het amendement beoogt dat social media een nadrukkelijkere rol krijgen in de inclusieplannen van de gemeente, aangezien ze momenteel niet worden genoemd in het bestaande voorstel.
Oordeel over de volledigheid:
Het amendement lijkt specifiek en gericht, maar het ontbreekt aan details over hoe de invloed van social media precies moet worden geïntegreerd in de Lokale Inclusie Agenda. Er is geen concreet actieplan of strategie opgenomen om dit te realiseren.
Rol van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement willen aannemen en daarmee de Lokale Inclusie Agenda willen aanpassen om social media een prominentere rol te geven. De raad heeft de verantwoordelijkheid om te beoordelen of dit amendement bijdraagt aan de doelstellingen van inclusie binnen de gemeente.
Politieke keuzes:
De raad moet kiezen of ze de invloed van social media als een prioriteit willen beschouwen binnen de inclusieagenda. Dit kan politieke implicaties hebben, zoals het toewijzen van middelen en het bepalen van de focus van toekomstige inclusie-initiatieven.
SMART en Inconsistenties:
Het amendement is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Het is specifiek in zijn doel om social media te integreren, maar het mist meetbare doelen, een tijdsbestek, en een duidelijk plan van aanpak. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de vaagheid kan leiden tot interpretatieverschillen.
Besluit van de raad:
De raad moet beslissen of ze het amendement aannemen, verwerpen of intrekken. Dit besluit bepaalt of de Lokale Inclusie Agenda wordt aangepast om social media expliciet te adresseren.
Participatie:
Het amendement zelf zegt niets over participatie, maar door de focus op social media kan het impliceren dat jongeren en andere gebruikersgroepen meer betrokken worden bij de inclusieagenda.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet direct genoemd in het amendement, maar het bevorderen van een inclusieve samenleving kan als een duurzaam doel worden beschouwd.
Financiële gevolgen:
Het amendement vermeldt geen specifieke financiële gevolgen of hoe eventuele kosten gedekt zouden worden. Dit kan een belangrijk aandachtspunt zijn voor de raad bij het overwegen van het amendement.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Social media Lokale Inclusie Agenda Jongeren Invloed Inclusie Bewustwordingscampagne Ervaringsdeskundigen Laaggeletterdheid Inclusief sporten Fysieke toegankelijkheidVerfijning van de zoekopdracht:
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.C. de Raad - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
J. Buchholtz - CDA
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Maris - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H. Boevé - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. van Hunnik - Wethouder
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Maris - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Maris - Progressief Altena
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - ChristenUnie
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H. Boevé - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H. Boevé - AltenaLokaal
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.C. de Raad - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.C. de Raad - SGP
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. Maris - Progressief Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.C. de Raad - SGP
P.A. Bouman - VVD
H.C. de Raad - SGP
P.A. Bouman - VVD
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A. van Hunnik - Wethouder
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
H.A. Timmermans - Vrije Volkspartij Altena
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
01:34:56 - 01:39:54 - 01:42:31 - 01:43:00 - 01:45:09 - 01:46:26 - 01:48:22 - 01:49:51 - 01:53:27 - 01:57:31 - 01:58:49 - 01:59:21 - 01:59:50 - 02:00:16 - 02:00:27 - 02:01:27 - 02:01:48 - 02:02:24 - 02:03:21 - 02:03:29 - 02:03:36 - 02:04:51 - 02:05:59 - 02:06:08 - 02:06:31 - 02:06:55 - 02:07:46 - 02:08:20 - 02:08:51 - 02:11:15 - 02:12:25