- C. van Gammeren - SGP
- C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
- W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
- R.C.L. Siland - AltenaLokaal
- H. Vos - Progressief Altena
- J.M.F. Kwetters - SGP
- J. Boll - CDA
- P.A. Bouman - VVD
- C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
Contract Afvalverwerker
Dank u wel dames en heren, ik heropen de vergadering. Ik zie dat er een aantal wisselingen zijn geweest. Ik ga dan toch maar even alle woordvoerders in een vogelvluchtje langs. Namens de VVD is de heer Bouman aanwezig, mevrouw Bol is namens het CDA blijven zitten. Ik weet dat namens de SGP mevrouw Vos spreekt, namens Progressief Altena en dan aan de overkant de heer Nieuwenhuizen van de ChristenUnie. Verder is de heer Sieland voor de VVA. Namens Altena Lokaal, excuses, mevrouw Visser. Schipper, sorry als portefeuillehouder, ik ben helemaal van de kaart en dan ambtelijk ondersteund door de heer Hooijmeijers en Schouten. Als ik het goed heb, hebben we geen insprekers vanavond. We gaan het nu hebben over het contract van de afvalverwerkers. Het contract van de huidige inzameling van het huishoudelijke afval loopt eind 2025 af. Het college heeft een partij geselecteerd voor het uitvoeren van deze werkzaamheden vanaf 1-1-2026 en wil aan deze partij in principe een alleenrecht verlenen en een dienstverleningsovereenkomst, een DVO, aangaan. Eind vorig jaar heeft het college toegezegd dat de raad voorafgaand aan dit besluit een raadsinformatiebrief ontvangt met argumentatie en het vervolgproces. Ook zou de raad in de gelegenheid worden gesteld wensen en bedenkingen hierover kenbaar te maken. Het college zou deze wensen en bedenkingen meenemen in het besluit. Tijdens Altena Onderneemt kunnen de fracties in ieder geval informatie verzamelen over de raadsinformatiebrief en de bijlage. Ik wil u in ieder geval nog wel even wijzen op het volgende: op de bijlage die u vindt in het raadsinformatiesysteem is door het college geheimhouding opgelegd, te weten hoofdstuk 3 en de twee bijlagen in verband met de privacygevoelige informatie van de verschillende deelnemende bedrijven. Dus ik wil u in ieder geval even vragen of u daar rekening mee wilt houden met het stellen van uw vragen. En als het dan onmogelijk is om uw vraag te stellen om in ieder geval het juiste beeld te krijgen, dan kan het schriftelijk. En als er teveel zijn of u wilt inhoudelijk, zeg maar, op de geheime informatie ingaan, dan wellicht dat we dan een andere setting moeten gaan zoeken omdat we met elkaar dan wel kunnen bespreken. We gaan het eerst zo proberen en loopt u ergens mee vast, dan hoor ik het wel en dan kijken we hoe we daarop kunnen anticiperen. We gaan het behandelen weer in twee termijnen, zoals jullie dat gewend zijn. Het is ook echt de portefeuillehouder en ambtelijk ondersteunende gelegenheid om de vragen te beantwoorden. Geen meningen, alleen vragen, en ik begin aan de rechterkant, de heer Nieuwenhuizen van de ChristenUnie.
Ja dank u wel, voorzitter. Wensen en bedenkingen komen de volgende keer dus. Het gaat nu alleen om wat verduidelijkingsvragen. Eén vraag die ik dan wel graag zou willen stellen, maar die gaat over hoofdstuk 3. Het lijkt wel wat ingewikkeld, moet ik zeggen. Een andere vraag is even, er wordt ergens gesproken over dat een gemeenschappelijke regeling dat je dan als gemeente als raad minder invloed zou hebben dan bij een gewone DVO. En die snap ik niet zo goed, want volgens mij hebben wij bij een gemeenschappelijke regeling, zijn we partij en kunnen we meesturen en bij een DVO accepteer je het of niet, dan koop je gewoon in. Daar zou ik graag nog een reactie op willen hebben van het college en de andere vraag, die zou ik graag dan ook nog willen stellen, maar dan op een andere manier. Dank u wel.
Dank u wel, voorzitter. Dat er maar even schriftelijk via de griffie en dan tenzij dat er heel veel komen, dan moeten we een andere setting gaan verzinnen. Dank u wel. De eerste vraag is helder, meneer Verbaarschot.
Dank u wel, voorzitter. Ik heb twee korte vragen. In het stuk wordt er gesproken dat er mogelijk een kostentoedeling, een wijziging in een kostentoedeling kan komen. Alleen kan de portefeuillehouder ook zeggen met welk percentage dat per jaar maximaal is gemaximeerd? Zo ja, wat het maximale percentage is? En daarnaast wordt er ook gesproken dat er mogelijk aanloopproblemen zijn. Mijn vraag is of de portefeuillehouder in kaart heeft gebracht of kan brengen hoe dat zich bij andere gemeenten verhoudt in de kosten? Dank u wel.
Wel, dank u wel. Dan schiet ik over naar de andere kant. Mevrouw Vos, het product.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ja, ook wij hadden inderdaad wat vragen over de wijziging. Eventuele wijzigingen in de toekomstige kostenstructuur. We vroegen ons af hoe de zeggenschap van Altena daarin gewaarborgd blijft. En wij vroegen ons af of er concrete afspraken worden gemaakt in de dienstverleningsovereenkomst over verduurzaming van de afvalinzameling en de logistiek.
Dank u wel, voorzitter. Ik begin even met een simpele vraag. Ik ben volgens mij niet tegengekomen, wat is nou zo'n looptijd van het contract dat aangegaan wordt? Er staat in de stukken dat Den Bosch van ons een overeenkomst met een eenzijdige opzeggingsbepaling op te nemen. Hoe kan dit? Ik vind dit vreemd. Maar goed, de vraag is, hoe kan dit? Want je gaat een overeenkomst aan voor twee partijen en dan moet je die overeenkomst ook nakomen, zou ik zeggen. Dus hoe ziet dat er dan uit? Stel dat wij als gemeente een contract aangaan met Breda. We hebben nu een contract met Den Bosch. Ik vraag mij af, hoe zit het dan met het personeel dat er allemaal nu voor onze gemeente het afval inzamelt? De ervaring uit het verleden met Den Bosch, hebben deze meegespeeld om een voorkeur te hebben voor Breda? En de laatste vraag die wij hebben is: de gemeente altijd aan betaald wordt daadwerkelijk gemaakte kosten op basis van nacalculatie. Ja, dan heb ik zoiets van, ja, dat kan zover gaan als maar gaat om het zo maar te zeggen. Zit er een limiet aan die financiële keuze voor Breda? Dat waren mijn vragen, voorzitter.
Dank u wel, voorzitter. Ik heb één vraag, ook aansluitend op mijn buurman inderdaad: voor hoe lang wordt die TVO vastgelegd? En daaraan aansluitend: is er nog een alternatieve optie naast degene die nu benoemd zijn in het stuk, bijvoorbeeld het nog kort verlengen van de huidige overeenkomst om wat meer duiding te krijgen op de zaken die nog niet helemaal helder zijn? En mijn andere vraag zal ik ook schriftelijk indienen. Dank u wel.
Dank u wel, dan ga ik voor de beantwoording naar de portefeuillehouder. Mevrouw Schipper, wilt u dan, net als bij het vorige onderwerp, gewoon uw eigen vragen er tussenuit pikken en de rest doorgeven aan uw rechterzijde? Ja.
Ja voorzitter, dank u wel. De vragen vanuit de ChristenUnie, ik pak het gewoon weer eventjes, het cirkeltje rond. De vragen over de gemeenschappelijke regeling en de invloed die de Raad al dan niet meer of minder zou hebben. Maar de invloed is anders. Je bent wel gelijkwaardig binnen het bestuur, hè? Er is dus geen bepalende stem. En ook is er met een geharmoniseerd beleid minder ruimte voor een individuele keuze, dus het is ja en nee. Het is vanuit de manier hoe u het bekijkt. Uw schriftelijke vragen over hoofdstuk 3 zie ik graag tegemoet. Dan de vraag over de wijziging in kosten. Ik kijk heel even naar mijn aantekeningen. De kostentoedeling verandert niet. In zoverre als u het heeft over de kostentoedeling hier aan onze inwoners, dat systeem blijft hetzelfde. Ik vraag me af of dit niet buiten hoofdstuk 3 valt, maar ik kijk even naar mijn collega rechts. De kosten stijgen wel met ongeveer 20% voor dit deel van het takenpakket. En ja, zoals toen gebruikelijk worden die verhaald via de afvalstoffenheffing.
Dus daarom kan ik hem gewoon. Er valt niet over ons precies onder hoofd. Het is ook een beetje zoek. Ik probeer een beetje voorzichtig te zijn. Dank u wel, voorzitter. Nou ja, we hebben natuurlijk het egalisatiefonds, eventuele overstijgingen zouden daaruit geput kunnen worden, maar dat is aan de raad, de wijziging in de kostenstructuur. Hoe wordt de zeggenschap gewaarborgd? Ja, er is sprake van een kostenallocatie en die is gebaseerd op de inzet en de overheadallocatie van Breda. Dan de concrete afspraken over de verduurzaming, onder andere in de logistiek. Ja, dat zou in de DVO later afgestemd kunnen worden. Dat is wel afhankelijk natuurlijk van de ambities en ook de mogelijkheden die Afvalservice Breda heeft. Dan is er een vraag gesteld over de termijn en de looptijd van de termijn. Ja, dat moet nog in goed overleg nader bepaald worden. Dat is voor een latere fase. En wat betreft uw vraag over het eenzijdig opzeggen van Den Bosch, dat is echt een vraag die ik u heel graag schriftelijk zou beantwoorden, maar die valt duidelijk in hoofdstuk 3. Even kijken nog. Nou ja, dat is een beetje het verhaal over het personeel, wil ik ook met u goed vinden daar eventueel in meenemen. Ook over de ervaringen met Den Bosch uit het verleden. Even kijken, dan heeft u nog een vraag over die kosten, wat betreft die nacalculatie. In zoverre zit er een limiet op. Ik kijk even direct naar rechts. Ik heb daar wel een antwoord op, maar ik laat om heel even graag antwoord beantwoorden en wederom is de vraag gesteld over de termijn voor de DVO. Nou, die heb ik net al aangegeven. Voorzitter, met uw goedkeuring geef ik graag het woord aan mijn buurman, Sjoerd Schouten.
Het verrekenen van kosten op basis van de nacalculatie. Daar zitten in de voorgestelde dienstverleningsovereenkomst bepalingen in die dat begrenzen en indien bij nacalculatie sprake is van overschrijding boven een bepaalde drempel. Ja, ik meen ook 5%, maar het kan ook 10% zijn geweest. Dan wordt in nader overleg bepaald wie daarin de belangrijkste veroorzaker van is en dat bepaalt ook wie de kosten daarvan draagt. Er zitten nog meer bepalingen in de voorgestelde DVO die, en daar refereer ik ook even aan een eerdere opmerking over, hoe werkt het dan die ook duidelijkheid geven en beschermend zijn voor de gemeente Altena?
Dank u wel, dan is er denk ik nog één vraag blijven liggen over de aanloopproblemen die de heer Sieland heeft gesteld. Volgens mij heeft u daar nog niet op gereageerd. Nou...
Nou excuses voor die aanloopproblemen. Oh ja, dat klopt. Ik zat eventjes in het verlengde. Nee, de aanloopproblemen die. Wat zou dat kunnen zijn qua kosten? Ik moet u eerlijk bekennen dat ik daar eigenlijk niet. Ik weet niet wat voor kosten het zouden zijn, maar ik verwacht daar niet zo heel veel problemen in, hè? Dat is wel het antwoord dat ik u ga geven en vooral ook vanwege het feit dat Breda hier al het papier ophaalt en dus wel bekend is met Altena en haar gebied. Mocht dat anders zijn, dan word ik graag aangevuld, maar meneer Schouten vult mij niet aan.
Dank u wel, dan was dat de eerste termijn dan. Dan zie ik in ieder geval dat u er een aantal schriftelijk wilt beantwoorden. En dat maakt het wellicht wel wat ingewikkelder om met elkaar zometeen het debat over te voeren. Maar dat is even een schot voor de boeg. Ik ga gewoon proberen toch mijn tweede termijn te doen, met uw goedvinden, en dan ja, dan is het wellicht aan het presidium, denk ik, om daar een op te heffen aan te spreken om hem op de agenda te zetten en zo ja, in welke vorm daar. Daar worstel ik dan nog een heel klein beetje mee. Ik ga nu van de tweede termijn gewoon, mocht er iets zijn blijven liggen, in de omgekeerde volgorde en dan gaan we kijken hoe verder we komen. De heer Bouman, VVD. Mevrouw Bols, CDA, voor.
Voor mij was nog één vraag, blijft liggen of er nog een alternatief is om eventueel de huidige situatie nog een tijdje door te laten lopen teneinde meer duiding te krijgen over openstaande vragen? En daarnaast, ik weet niet of je die vraag moet stellen als bij de schriftelijke antwoorden komen, dat die worden gedeeld met ons allen.
Ja, dat lijkt me wel, dank je, en anders bij deze heb je dan de toezegging van.
Dat klopt inderdaad, alternatief voor een periode nog iets te verlengen. Dat was inderdaad één van de vragen, dus die hoorde dan nog de heer Kwijtters, SGP. Hallo aan de andere kant? Meneer Waarschot, VVA?
Ja, mij zijn toch nog wel twee vragen ontschoten: blijft de ophaalfrequentie gelijk en blijft de huidige afvalkalender beschikbaar?
Dank u wel. Er zijn inderdaad twee nieuwe vragen, mevrouw Schippers.
Dank u wel, voorzitter. Met uw goedvinden wil ik heel even ingaan op de vraag over de beantwoording van de schriftelijke vragen. Het is een beetje een kwestie van het proces, maar ik heb even ingefluisterd gekregen dat wij de vragen deze week al kunnen beantwoorden, dus dan heeft de Raad ze vrij snel. Dat is wel handig in de aanloop naar eventueel. Ja, mevrouw Bol, u heeft zeker gelijk. Ik ben die vraag vergeten te beantwoorden. Nee, het kan niet verlengd worden. Ja, in de eerdere RIB's heeft u de reden daarvoor kunnen lezen, dus er is een hernieuwde keuze nodig voor een langere termijn. En ja, de ophaalfrequentie en of we de afvalkalender hetzelfde houden. Als u blij bent met de ophaalfrequentie hoor ik dat graag en zullen we hem meenemen. En wat de afvalkalender betreft? Ja, ik ben er ook een groot voorstander van, dus ik zal vragen of ze die in de DVO kunnen meenemen. Dank u wel.
Dank u wel. Er zijn in ieder geval voor nu alle openbare vragen beantwoord, dan rest ons nog een aantal vragen die al aangediend zijn aan de ChristenUnie en CDA, maar ook een aantal vragen in ieder geval van de SGP, die allemaal dan onder geheimhouding hoofdstuk 3 vallen. U zegt in ieder geval toe dat er beantwoording, ongeacht de vraag, toch vrijdag binnen is in het raadsinformatiesysteem. Weet ook dat we een korte week hebben omdat er een Hemelvaart tussen zit. En anderzijds dat u ook vrijdagochtend dan de beantwoording heeft, want dan zou ik zomaar voor kunnen stellen dat partijen kunnen aangeven of de beantwoording voldoende is. En als het in het openbaar kan worden besproken en dan wel dat de partijen aangeven van ja, we willen in ieder geval hier toch dan onder geheimhouding of in een dichte setting hierover spreken met elkaar. Dan laat ik het eventjes aan de wens van de partijen en dan is het uiteindelijk het presidium die het agendeert. Volgens mij is dat dan de juiste route.
Ik sluit daar volledig bij aan, voorzitter, en het moet zeer zeker mogelijk zijn om dat vrijdag te halen. Wordt hier naast mij bevestigd, dus ik...
Ik zie wat non-verbaal geknik achter u, dus dan wil ik u bedanken voor de toezegging. En u als woordvoerders allemaal bedankt voor de inbreng, dan kunnen we dit onderdeel afronden. Waarschijnlijk wordt het dan gewoon een op- en neergaand stuk, maar dat horen we dan vrijdag. In welke setting u dat wenst, kunt u gewoon aangeven. En dan wil ik de vergadering weer schorsen en maak ik ook plaats voor een andere voorzitter. Dank u wel.