Het transcript dat je hieronder aantreft is gegenereerd met behulp van computertechnologie.
Hierdoor kunnen de namen van personen en partijen soms foutief zijn weergegeven.
Indien je een fout opmerkt kun je deze gemakkelijk verbeteren door op het bewerk-symbool (het potloodje) te klikken.
Heel hartelijk welkom dan vanavond bij het agendapunt van het toekomstperspectief, cultuur, recreatie en toerisme. We hebben al schitterende stukken full color en heel mooi toegezonden gekregen. Stukje toelichting: het raadsvoorstel, toekomstperspectief, kunst, cultuur, recreatie en toerisme 2025-2040, richt zich vooral op het versterken van de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van Altena. Dit beoogt het voorstel te bereiken door kunst, cultuur, recreatie en toerisme in Altena, samenwerking, innovatie en duurzaamheid te bevorderen en het voorstel vraagt, naast goedkeuring van het toekomstperspectief, om de jaarlijks benodigde extra middelen voor het museum € 100.000 en de doorontwikkeling van de VVV € 70.000 te betrekken bij de bespreking van de Kadernota 2026. Maar tijdens deze Altena-ronde kunnen de fracties al informatie verzamelen over het voorstel. Ik ga heel even kort het rijtje weer langs zodat voor iedereen duidelijk is wie er namens welke partij aan tafel zit. En dan gaan we daarna eerst naar de insprekers. We hebben vanavond drie insprekers en die zal ik stuk voor stuk telkens uitnodigen om hun bijdrage te leveren. Aan mijn rechterkant zit meneer Van der Hoeven namens de ChristenUnie, meneer Verbaarschot namens VVA, meneer Sieland namens Altena Lokaal. Portefeuillehouder is nu mevrouw Schippers. Die wordt ambtelijk ondersteund door meneer Reijers en mevrouw Hessels. Gaan we naar de overkant? Daar hebben we mevrouw Zaal, die namens het CDA het woord zal voeren, meneer Versluis namens de SGP, mevrouw Hofstede namens Progressief Altena en meneer Bouman van de VVD. Links van mij de griffier Anno Vermeulen en ik ben uw technisch voorzitter Reny Schermers. Nou, dan is het helder wie we aan tafel hebben en gaan we naar de insprekers. En als eerste zou mevrouw Sijben dat doen namens de Biesboschlinie en u heeft ongeveer vijf minuten. U mag dan gewoon uw verhaal vertellen, uw betoog houden. De verschillende woordvoerders mogen vragen aan u stellen, daar mag u op reageren. En dan mag u gewoon plaatsnemen in de zaal en gaat de volgende inspreker het woord voeren. Aan u het woord en inderdaad rechts. U heeft het al gevonden. Helemaal goed. Dank.
Ik lees het graag voor, zodat ik niks vergeet. Geachte Voorzitter, Raadsleden, dank dat ik vandaag het woord mag nemen als directeur-bestuurder van VVV Biesboschlinie, de toeristische organisatie van de gemeente Altena. Ik spreek hier met grote betrokkenheid bij de toekomst van onze mooie gemeente. Een gemeente die uniek is in haar ligging tussen water, uniek door onze natuur en erfgoed van de Biesbosch tot de Hollandse Waterlinie, van onze molens tot de levendigheid van onze 21 kernen. Altena heeft alles in huis om zich op een duurzame en eigenwijze manier te profileren als aantrekkelijke bestemming, maar dat gebeurt niet vanzelf. De afgelopen jaren hebben we samen met verschillende partijen in beeld gebracht dat onze toeristische potentie groot is. We hebben prachtige natuur, een rijk cultureel erfgoed, sterke lokale ondernemers en betrokken inwoners. Wat we nu nodig hebben is regie en structuur om dit op een goede manier te verbinden en verder te helpen. Daarom pleit ik vandaag voor het vaststellen van het toekomstperspectief en de doorontwikkeling van onze gemeentelijke VVV naar een volwaardige DMO, een destinatiemarketingorganisatie. Waarom? Omdat een DMO meer doet dan alleen folders en promotie. Een DMO neemt verantwoordelijkheid voor bestemmingsmanagement. Het actief regisseren en zichtbaar maken van toerisme, recreatie, cultuur en erfgoed in balans met de leefbaarheid van onze kernen en het buitengebied. Bestemmingsmanagement is geen luxe, het is essentieel. Het voorkomt dat toerisme een toevallig bijproduct wordt van losse projecten. In plaats daarvan maken we er een strategisch middel van om bezoekers te spreiden, duurzame keuzes te maken en kansen te benutten zonder dat dit ten koste gaat van de rust, natuur en het karakter van onze gemeente. Een goed functionerende DMO verbindt niet alleen cultuur, erfgoed en toeristisch aanbod, maar ook de belangen van de inwoner, want een sterke bestemming begint met een sterke gemeenschap. We hebben de afgelopen jaren al stappen gezet. Projecten zoals de nieuwe fiets- en wandelroutes voor 5 jaar Altena die huis-aan-huis bezorgd werden bij alle inwoners, het zichtbaar maken van ons molenerfgoed via erfgoed en samenwerken in de regio, dat is waardevol werk, maar dit werk gebeurt nu vaak ad hoc met tijdelijke projectmatige middelen zonder structurele borging. Een doorontwikkeling tot DMO helpt ons om dit professioneel en strategisch aan te pakken. Wat daarvoor nodig is, is structureel budget, zodat deze rol professioneel kan worden ingevuld met een organisatie die is ingericht voor de lange termijn met de juiste expertise en marktconforme middelen. Met meer structurele middelen kunnen we als DMO een betekenisvolle rol spelen in het meedenken over maatschappelijke opgaven van aangenaam wonen, werken en recreëren tot het creëren van kansen voor streekproducenten en het spreiden van bezoekers. We kunnen samen met partners plannen ontwikkelen en uitvoeren die bijdragen aan een sterker, beter verbonden Altena. Daarbij verdiepen en verbreden we actief onze netwerken. Samen met lokale ondernemers, vrijwilligers en bezoekerscentra en musea, vandaag ook beide aanwezig, bouwen we een stevig fundament. Alleen door samen op te trekken en elkaar te blijven versterken, kunnen we Altena als geheel duurzaam en overtuigend op de kaart zetten. Binnen één krachtig en samenhangend verhaal. Dit verhaal verdient een groot bereik. Dat vergt expertise, maar ook simpelweg media- en campagnebudget om voldoende mensen te bereiken. Heel belangrijk bij het sturen van bezoekers. Kortom, met een structurele ondersteuning vergroten we de impact zowel kwalitatief als kwantitatief. Geachte Raad, dit is geen vraag om geld voor nog een toeristisch productproject. Dit is een voorstel voor strategisch eigenaarschap, voor regie, voor het borgen van een organisatie die ons gebied versterkt, niet alleen voor toeristen, maar juist ook voor onze inwoners om een antwoord te geven op de ambities uit het bestuursakkoord en het vast te stellen toekomstperspectief. We zijn vanuit de projecten al begonnen met veel enthousiasme en betrokkenheid. Nu is het tijd om dit stevig te verankeren. Laten we de stap zetten naar een toekomstgerichte, samenwerkende, verbindende DMO voor een sterk Altena met oog voor het verleden, heden en de toekomst. Dank u.
Ja, en je spreekt hebt het over krachtige partners vanuit de zakelijke wereld die daar ook het meest belang bij hebben. Waarschijnlijk, hoeveel dragen die bij aan de DMO? En het tweede is, in hoeverre heeft u het draagvlak onder inwoners gemeten om hier grootschalig toerisme te maken? Kijk, het belang van die ondernemers snap ik wel, maar daar heeft u ook het belang, de belangstelling van de inwoners voor gevraagd?
Om heel specifiek te zijn. Het is niet de bedoeling dat we nu heel groots toerisme hierheen halen, helemaal niet. Het is belangrijk dat we beter gaan sturen en dat heeft direct invloed op de inwoner. De inwoner. Ik noem maar wat in Woudrichem, waar een auto voor de deur parkeert met achterop een fietsenrek en ze vertrekken de hele dag. Een inwoner zal zeker blij zijn als die auto voortaan beter bij een startpunt parkeert omdat we dat gewoon beter sturen. Uw andere vraag, moet ik eerlijk zeggen, ben ik heel even kwijt.
Het is niet alleen met grote bedrijven, dit gaat ook om vrijwilligers die rondleidingen geven in de musea. Dus op dit moment leveren bedrijven vooral heel veel inhoud en denken ze mee. Is dat een antwoord op uw vraag?
Gevaar is dat het ons toch overkomt en dat we ad hoc dingen doen waar niet goed over nagedacht wordt. Nou ja, dat je toch hè? We zien het in de Biesbosch. Daar wordt nu uitgebreid gemeten. Als je daar niet gaat sturen op drukke dagen, waar kun je nog meer gaan recreëren in de omgeving? Dan gaat ook de natuur daar bijvoorbeeld last van hebben en dan gaat de leefbaarheid in de kernen en het buitengebied. Daar gaat het dan ten koste van. Dat is één van de gevaren die ik zie.
Dank u wel, dan denk ik dat de vragen gesteld zijn die gesteld moesten worden. Dan dank ik u heel erg voor uw bijdrage. U mag plaatsnemen op de publieke tribune of desnoods op de groene bankjes naast meneer Bouwman, als er geen ruimte is. En dan gaan we naar de volgende inspreker en dat is mevrouw Stigter van het Biesbosch Museumeiland. Aan u het woord.
Het is altijd eng. Ik heb een duidelijke stem, maar het is goed, hè? Dat ik niet het overschreeuw zeg, maar ik heb het ook voorbereid, want ik heb heel veel te vertellen, maar ik heb maar 5 minuten, dus ik moest hem kort inperken. Geachte Voorzitter, beste Raadsleden en gewaardeerde collega's. In 2008 begon de samenwerking in Altena, toen nog 3 gemeenten, al op het gebied van cultuur en toerisme. Ambtelijk bestuurlijk en met het veld is er toen al gewerkt aan gezamenlijke producten en gezamenlijk beleid. Samen is een prachtige bestemming ontwikkeld en is de hierbij behorende infrastructuur gecreëerd. Ik zag altijd. 20 jaar geleden waren de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie nog niet zoals ze er nu bij liggen, waren er geen knooppuntenroutes, wandelen, fietsen, varen en was er ook nog geen VVV, maar een toeristisch bureau Altena Biesbosch. We werkten zelfs nog met de 3 bibliotheekstichtingen. De muziekschool was geen muziekschool. Die was failliet op dat moment. Ook waren de molens ontoegankelijk en was het Biesbosch Museumeiland nog niet in de vorm die het nu is. De toegangspoort voor Nationaal Park De Biesbosch, tweede nationaal park van Nederland, waar meer dan 100.000 bezoekers uit alle windstreken per jaar over de drempel stappen en door een klein team 7 dagen per week gastvrij ontvangen worden. Samen met het veld hebben we geïnvesteerd in een bestemming en nu werken we zelfs aan bestemmingsmanagement. Maar Voorzitter, ik denk dat het voor ons iets prettiger is om te horen als u iets verder van hem. Ik dank je, wel gaat dit beter. Oh, goed dat je het zegt. Ik vond hem al zo krachtig, voelde bij mij ook niet fijn. Dankjewel bestemmingsmanagement en Marianne refereerde daar al aan. Let wel, dit is niet alleen voor de toerist, maar juist ook voor onze inwoners, zoals Marianne ook al noemde de recreant, maar natuurlijk ook de jeugd die we hier zo graag willen houden, dan moeten we ze wel wat te bieden hebben met elkaar. En dat komt denk ik heel goed naar voren in dit perspectief. Op alle fronten op het gebied van cultuur, toerisme en recreatie. En bestemmingsmanagement is in onze optiek niet alleen bezoekers managen in plaats en tijd en sturen, maar het gaat ook over vraag en aanbod. En ik zit hier namens het aanbod. Het aanbod moet je op peil houden en dat moeten we kunnen blijven, innoveren en klaarmaken voor toekomstige generaties. Maar we moeten ook aanbod op elkaar af kunnen stemmen, uitbreiden en koppelingen maken voor meerdaags verblijf. Als Biesbosch Museumeiland hebben we doelen gesteld ten aanzien van onze museale functie. Het bezoekerscentrum, inclusief horeca op gebied van erfgoededucatie en over onze rol in de regio. Dit gaat onder andere om implementatie van actuele thema's als klimaat, aanbod voor herhalingsbezoek, wat we willen stimuleren, een podium bieden aan lokale kunstenaars en het bedrijfsleven en vrije toegang tot onze waterspeeltuin voor passanten bijvoorbeeld. We ontvangen tientallen scholen primair onderwijs, middelbaar onderwijs, voortgezet onderwijs, universiteiten en duizenden leerlingen per jaar. En daarnaast ook vele delegaties uit binnen- en buitenland om het verhaal overleven met water, the crazy Dutch zoals we ons noemen, te vertellen. Verschillende samenwerkingen hebben afgelopen twee jaar ook een vlucht genomen met de Biesboschlinie werken we onze rol als bezoekerscentrum verder uit, zo trekken we in strategie en rollen samen op en zijn we as we speak gestart met een pilot waarbij onze medewerkers de telefoon voor de Biesboschlinie opnemen. Wij hopen al veel toeristen op weg in de regio aan de hand van de grote kaarten die bij ons in het museum hangen en de vele folders die we verspreiden. En deze samenwerking en uitwisseling willen we meer intensiveren en concretiseren. Ook met de volgende partner die ik dadelijk ga noemen, want wij hebben en zijn eigenlijk per slot van rekening een soort van front office. Naast en met de Biesboschlinie is afgelopen 1,5 jaar ook intensief samengewerkt met het Visserijmuseum, die onder de nieuwe naam Museum De Rivier nu bekend staat. Als we bezoekers willen spreiden, meerdaags verblijf attractief willen maken, moeten we op productniveau blijven ontwikkelen en elkaar niet zien als concurrent, maar als partner. Wij bieden ondersteuning en trekken samen op bij de planvorming van Museum De Rivier en voor de restauratie en verduurzaming van het arsenaal bij het Biesbosch Museumeiland hebben we per slot van rekening al vaker met dit bijltje gehakt en we delen graag onze kennis en expertise. Ons wensbeeld is dan ook dat we dit blijven doen als Museum De Rivier daadwerkelijk gaat lukken, willen we als organisaties mogelijk door middel van shared services de krachten bundelen. Mijn medewerker educatie kan het project Jet en Jan prima doen bij het Biesbosch Museum en ook bij Museum De Rivier. Maar zover is het nog niet. Er moet eerst nog wat water door de rivier, maar we gaan dit met onze besturen komende periode verder vormgeven. Naast deze inhoudelijke programmatische en samenwerkingsdoelen werken we ook hard aan onze bedrijfsvoering. Professioneel gastvrij, minder kwetsbaar, meer solide. Dit geldt voor zowel onze medewerkers als gebouw en de omgeving en om dit alles goed te kunnen doen en blijven doen is een exploitatiesubsidie nodig. In het land krijgen musea en bezoekerscentra doorgaans tussen de 30 en 50% overheidssubsidie. Met het voorstel wat nu voorligt, zal het voor ons ongeveer 8% zijn, maar die 8% helpt ons om het aanbod te versterken. De samenwerking met de collega's verder vorm te geven en onze bezoekers de komende jaren ook gastvrij te kunnen ontvangen en met onze bezoekers bedoel ik onze bezoekers. Het is ook van de gemeente Altena. Het voorliggende toekomstperspectief, cultuur, toerisme en recreatie waar we alle aan bijgedragen hebben, biedt de nodige beleidsmatige kaders en budgetten voor ons als veld om aan de slag te gaan met onze eigen en gezamenlijke doelen.
Jazeker, dank u wel, voorzitter. Nou, bij deze allereerst natuurlijk dank voor de insprekers, u net, u nu en straks de volgende inspreker. Ik heb hem op mijn lijstje staan om straks aan de wethouder te vragen, maar ik doe hem ook al aan u. In hoeverre is er overwogen of onderzocht of bekeken of het, ik noem het nog visserijmuseum, maar het is natuurlijk Museum De Rivier, dus de doorontwikkeling van dat museum, als ik het zo mag noemen, te integreren bij het Biesbosch Museum. Integreren is een heel breed woord. Kunt u dat nader duiden? Nou, of er gezocht is naar, kijk, ik hoor u noem een bepaalde samenwerking, maar zou u dat nog concreter kunnen maken door, zeg maar, dat stukje te integreren bij het Biesbosch Museum? Wat er nu al is, is daarover nagedacht of zijn het echt van twee aparte?
Bedoelt u dat wij de collectie bij ons tentoonstellen bijvoorbeeld ja, nou ja, maar er is gedacht vanuit de spreidingsgedachte en het heeft ook te maken met het feit dat we natuurlijk in de vesting een Unesco-erfgoednominatie hebben waar we van alles kunnen vinden. Maar er staat een arsenaal met een visserijmuseum waarin de vesting ligt. Daar mag ook wat ontwikkeling plaatsvinden en vanuit die hoedanigheid is vooral gekeken naar hoe we dat pand kunnen behouden in de huidige hoedanigheid, zodat er geen woningbouw in komt en dat het iets biedt op cultureel en toeristisch vlak voor die kant van de gemeente Altena. En die samenwerking en integratie worden zeker wel besproken, maar dat gaat meer over het bundelen van krachten op organisatieniveau. Ja, in personele sfeer absoluut ja.
Ja, dank u wel. Voorzitter, u tipte het net al heel even aan, hè? Het voorstel wat er nu ligt wat betreft subsidie is een stuk lager dan jullie wellicht wensen. Is het wel voldoende om het museum voort te zetten of, ja, is dat ook nog wel een gevaar?
Ik wil hier geen rupsje-nooit-genoeg zijn en dat ben ik ook niet. Wij hebben de afgelopen 10 jaar het zonder subsidie gedaan. Wij draaien een exploitatie van 1,2 miljoen, maar de laatste jaren is echt gebleken dat het inderdaad niet meer te doen is met alle stijgende prijzen om het zonder te doen. We hebben een andere vraag voorliggen, maar daar ga ik nu niet op in, dat is denk ik niet relevant. Ik denk dat we nu blij mogen zijn met wat er voorligt. En ik denk ook dat wij nog steeds trots zijn dat wij grotendeels onze eigen broek op kunnen houden. En ook gelijk een antwoord op de vraag van meneer Van der Hoeven van daarnet: wij hebben een groot aandeel, ook van ongeveer tussen de 8 en de 10% van het bedrijfsleven, dat ons sponsort en dat aandeel proberen wij ook nog jaarlijks te verhogen. En daar hebben we ook ieder jaar een verhoging op zitten en dat proberen we ook gewoon met elkaar te doen, ja.
Dan u het woord, ja, dank u wel. Ja, ik denk dat ik uit de context het antwoord inmiddels begrepen heb, maar dat betekent concreet dat als deze aanvullende middelen niet komen, dat de toekomst van het museum wel in gevaar komt.
Ja, ik weet niet of het insprekend aan kan geven, maar stel dat je ik proef een aantal extra ambities en ik proef een consolidatie van de bedrijfsvoering van het museum. Kan je dat percentage aangeven wat eigenlijk te maken heeft met consolidatie en zeker maken wat je nu doet en wat extra ambities zijn? En de tweede vraag, even geprikkeld door die opmerking over sponsors: zijn dat mensen die daar een commercieel belang bij hebben of zijn dat mensen die gewoon het een prachtig museum vinden en zeggen, dat vind ik gewoon wat waard en ik geef daar gewoon wat aan?
De tweede vraag. Dan hoop ik dat in mijn hoofd ook het antwoord op de eerste vraag zich vormt. Zo niet, dan volgt het schriftelijk. Nee, zeker een warm hart toedragen. Het zijn vooral de waterbouwers die hun fundament in de Biesbosch hebben. De grote bedrijven die hebben absoluut geen commercieel belang dat als ze bij ons iets doen, dan betalen ze ook gewoon daarvoor. En wat mij en ik mag daar nu 3 jaar werken op een hele mooie plek. Wat iedere keer mij weer verbaast. Nog steeds is dat wij ook gewoon schenkingen krijgen. Ook vanuit wanneer mensen overlijden vanuit de gaten. Mensen die ons in hun testament hebben opgenomen omdat ze de Biesbosch echt oprecht een warm hart toedragen, dus het is altijd vanuit die intrinsieke motivatie. In het bedrijfsleven is wel echt de waterbouwers. Ik merk dat ik bij de andere soortige bedrijven minder snel die connectie of dat voor elkaar krijgt dan bij de waterbouwers. Met betrekking tot de ik moet dat antwoord. Ik wil daar niet onzorgvuldig nu een antwoord op geven. Het gaat om een stukje consolidatie, omdat de kostenprijzen natuurlijk enorm zijn gestegen, hè? Energie, personeelskosten. We zijn al met een ontzettend klein team en innoveren zie ik ook in je pers. Dat heeft ook met personeel slagkracht te maken. En dat gaat natuurlijk ook om het innoveren van je collectie en van je tentoonstelling, maar dat doe je ook met de juiste mensen. Dus dat is tweeledig, dus dat wil ik even nader uitwerken, maar dat kan ik wel schriftelijk nasturen als dat wenselijk is, ja.
Het is zo, nou, ik kan het wel. We hebben natuurlijk de basis altijd. Dat zit ook in jullie algemene subsidieverordening waar wij nu nog geen onderdeel van uitmaken, die altijd zegt dat je een bepaalde basis als exploitatie resultaat mag hebben om klappen op te vangen en om te kunnen innoveren. Ik weet van andere stichtingen dat ze gewoon met notities, reserves en voorzieningen werken om nieuwe innovaties te kunnen doen. Bij ons is dat echt nog helemaal niet aan de orde, omdat we gewoon ieder jaar ieder dubbeltje omdraaien. Dus het is ook daarvoor. En, ik denk voor de, maar de ton die nu voorligt, die is wel nu voor 3 musea, dus daar moeten we ook rekening mee houden. We moeten ook met elkaar kijken wie welk aandeel krijgt, dus daar ga, daar kan ik dan nu ook. Daar wil ik ook niet. Ik wil dat samen ook met de collega's zorgvuldig verdelen en kijken wie waar, ja welk ja, wie waar recht op heeft en waar dat voor is ja.
Maar dan even voor de duidelijkheid, meneer Van der Hoeven, heeft u dan toch nog behoefte aan een schriftelijke beantwoording van mevrouw Stichter of zegt u van nou, ik vind het gaat mij niet om de letter. Het gaat mij meer om de geest, dus ik vind dat er wel voldoende antwoord is gekomen.
Nou, ik zie dat je inderdaad ook daar verder niet op in hoeft te gaan. Er zit wel een politieke lading in, maar die hoeft mevrouw niet te beantwoorden.
Dank u wel, dan dank ik u ook voor uw inspraak. Mevrouw Stichter, mag u weer plaatsnemen op de tribune en dan komt mevrouw De Vos. Wie komt het woord voeren? Wendy is namens Plug Tuin Vrolijk in Almkerk. En aan u het woord? Dat klopt, er is een raad. Er is wat beeldmateriaal en dat gaan we ook bekijken. U mag op het rechterknopje zometeen drukken, zodat we u nog beter kunnen verstaan en u hoeft niet te dicht bij de microfoon te praten, zodat hij het geluid toch nog goed opvangt. Nou, ik wil nog even iets van beeld aangezet worden.
Worden en dan gaat u een filmpje anders. Nog even naar de reclame? Kijk. Hij mag nog één keer terug, want dit is volgens mij de tweede dingen. Ja. Geachte voorzitter en raadsleden. Vanavond bespreekt u een toekomstvisie met mooie ambities over cultuur, recreatie en toerisme. Ik sta hier als iemand die precies dat in de praktijk probeert te brengen en wil graag met u delen wat we daarin tegenkomen. Vier jaar geleden kochten mijn man en ik een stuk agrarische grond en langzamerhand begon er iets groters en ontstond een nieuwe visie. Het verlangen om deze plek met andere mensen te delen en niet voor onszelf te houden. Een plek waar mensen tot rust kunnen komen, waar kinderen bloemen kunnen plukken en waar we samen mogen stilstaan bij wat de natuur ons wil leren over groeien, vertragen en verwondering. Dat werd Pluk Vrolijk. En nog naar de volgende dia? Nog een keer doorklikken? Het begon als een pluktuin, maar groeide uit tot veel meer. Een plek van ontmoeting, natuurbeleving en creativiteit. Niet commercieel, niet massaal, maar waardevol voor onze omgeving, voor gezinnen, voor mensen die even adem nodig hebben. We kregen een pluktuinvergunning en werden zelfs verplicht om een hard parkeerterrein aan te leggen voor 18 auto's. Dat deden we netjes volgens de regels. Maar wat we nu merken is dat we diezelfde bezoekers verder eigenlijk helemaal niets mogen bieden. Geen koffie, geen beschutte plek voor een workshop, geen eenvoudige voorzieningen die juist zorgen voor kwaliteit. Geen gastvrijheid, terwijl dat precies is waar mensen ons naar vragen en wat we ook heel graag willen bieden. En dat terwijl het toekomstperspectief zegt niet meer, maar beter naar de volgende dia. Wij merken dat juist de basis ontbreekt om dat beter te kunnen bieden. De randvoorwaarden die nodig zijn voor een waardevolle, kleinschalige beleving die nu zo vaak genoemd wordt in het nieuwe beleid zijn precies wat ons niet wordt toegestaan. Wat we doen is niet zomaar een idee op papier. Het is onze manier van leven en juist daarom raakt dat zo diep als er geen ruimte blijkt te zijn voor iets wat zo puur en kleinschalig bedoeld is. We hebben meerdere keren aan de gemeente gevraagd, wat kan er dan wel? Maar elke keer krijgen we een formeel nee met redenen zoals een strekstand. Nee, jullie hebben geen besloten ruimte, dus geen exploitatievergunning, een mobiele koffiewagen. Dit is horeca op agrarische grond, dus in strijd met het bestemmingsplan. De enige oplossing die wordt geboden is wijzig het bestemmingsplan en mag naar de volgende. Maar dat is juist niet wat wij willen. Wij vragen niet om iets groots. Wij willen geen recreatiebedrijf, geen groot restaurant. Geen permanente voorziening wij willen juist behouden wat er al is en daar iets kleins en passend aan toevoegen. Iets wat aansluit op de beleving die al wel is toegestaan. Wat wij vooral missen is meedenken. Het voelt alsof er alleen gekeken wordt naar wat er juridisch niet kan, maar niet naar wat er wel mogelijk zou zijn. Wij zijn geen juristen, wij zijn burgers met een initiatief. Wij proberen iets goeds te doen voor de omgeving. Wat wij nodig hebben, is iemand die met ons meekijkt, denkt en zoekt. Naar hoe het wel kan, niet elke keer terug naar de regels, maar vooruit naar oplossingen. Want wat wij doen sluit juist perfect aan op uw nieuwe beleid. U zegt dat beleven en leven hand in hand moeten gaan. Dat doen wij letterlijk buiten tussen de bloemen met aandacht voor mens en omgeving. U zegt dat u kiest voor kwaliteit boven kwantiteit. Dat is precies waar wij voor staan. U benadrukt het belang van verbinding met het landschap en met mensen. Dat is onze kern. En u spreekt over het belang van samenwerking met initiatieven van onderop, maar wij ervaren daar dus nu juist de grens. Dus mijn vraag aan u is niet alleen om te kijken naar ons initiatief. Mijn vraag is, hoe zorgen we dat deze visie niet alleen op papier klopt, maar ook in de praktijk werkt voor mensen die ernaar leven. Ik vraag u om het college op te roepen om actief mee te denken met dit soort initiatieven om de regels niet als blokkade te gebruiken, maar als vertrekpunt voor maatwerk. Want Pluk Vrolijk bestaat al het hoeft alleen nog erkend te worden dank u wel.
Dank u wel mevrouw de voorzitter, dan ga ik weer rondkijken. Wie er eventueel een vraag heeft. Ik zie meneer Van der Hoeven en meneer Verbaschot. Meneer Van der Hoeven, aan u het woord.
Ik durf het bijna niet te vragen. Heb jij contact gehad met de gebiedsregisseur? Jazeker. Ik ga naar meneer Verbaschot. Zou bijvoorbeeld een tijdproeverij een uitkomst zijn als je dat een beetje inkleedt in jullie activiteiten. Want ja, dat het normaal gesproken niet mag. Ja, dat zijn feitelijk commerciële activiteiten waarvan misschien weer een uitbouw komt. En dat schept precedent, dus ik snap wel dat ze zeggen van ja, dat mag niet, maar misschien in die vorm een tijdproeverij of wat dan ook. Koffieproeverij natuurlijk.
Opties aangeboden, maar eigenlijk krijgen we daar inhoudelijk geen reactie op. Het enige wat we horen is gewoon de regels die er zijn. Dat het cultuurhistorische grond is en dat we ons aan dat beleid moeten houden en dat er geen andere constructies mogelijk zijn. Elk nieuw idee dat we aandragen wordt eigenlijk direct afgeketst met dit zijn de regels en hier houden we ons aan en we gaan geen alternatieven aanbieden. En, dat stuit ons tegen de borst. Als we dan lezen wat er nu voor nieuw perspectief ligt, dat je juist burgers met initiatieven laat komen, dan strookt dat niet met wat er op dit moment gebeurt. En daarom wil ik het nu onder de aandacht brengen zodat jullie ook weten hoe dit in de praktijk eraan toe gaat.
Dank u wel, voorzitter. Dapper dat u er wederom bent, want u was natuurlijk pas ook al bij de inloop, dus er zal voor de tweede keer zo nou, dat mag ook gezegd worden. Toen hebben we ook een aantal vragen gesteld. Is er na die inloop nog contact geweest hier met het gemeentehuis en hebben jullie ook nog toen deze cultuur, toen dit toekomstperspectief, zeg maar, naar voren kwam? U heeft het ook kunnen lezen en ingezien. Is het daarover nog contact geweest, hier in huis of met de gebiedsregisseur?
Ja, we hebben inderdaad weer contact met de gebiedsregisseur. Ik heb zelf een reactie op de vragen. Er waren vragen gesteld aan het college en daar heb ik opnieuw een reactie op gegeven en vanmiddag toevallig kreeg ik daar dus de reactie op vanuit de gemeente. Dat werd ook telkens uitgesteld. We hebben een paar weken op moeten wachten, wat natuurlijk voor ons ook weer lastig is, want je wil heel graag door, want het seizoen is iets aan het aankomen. Maar goed, dat even tussendoor. En de reactie is dus eigenlijk weer dat we alleen maar de regels te horen krijgen en niet wat er wel kan. Terwijl wij juist vroegen van: we snappen dat er regels zijn. We willen ons ook heel graag houden aan de regels, maar we kunnen ons niet voorstellen dat, we hebben ons idee zo teruggeschaald dat ook dit niet zou kunnen, want we mogen wel achter die parkeerplekken aanleggen. We moeten dat zelf doen, we moeten ze verharden, dus eigenlijk doe je dan de cultuurhistorische waarde best wel tekort, zeg maar, en in vergelijking met wat wij aanvragen, strookt dat niet. En inhoudelijk kreeg ik daar geen reactie op. Ik hoor alleen puur: het is die en die grond, we kunnen daar niks mee, het houdt hier gewoon op.
Maar ook niet naar aanleiding van dit toekomstperspectief of is dat nog te vroeg? Omdat het nu natuurlijk nog maar onlangs. En ook op onze agenda staat, want daar heeft u het nog niet over gehad. Ook het voorbeeld hè? Wat er net stond op pagina 19. We zetten in op kleinschalige duurzame et cetera. Daar heeft u het inhoudelijk verder, hier intern in huis of met de gebiedsregisseur ook nog niet over gehad. Nou.
Maar eigenlijk als ik zo die plannen doorlees, is het precies wat wij hebben aangevraagd en ook een stukje duurzaamheid. Dat is allemaal verweven in ons plan. Ik heb mij ook van tevoren verdiept in, hé, wat vindt de gemeente altijd nou belangrijk? En daar wil ik ook graag in meedenken. En daarom heb ik mijn plan ook opnieuw aangepast. Maar daarin zie ik geen verandering van reactie, zeg maar, zij blijven voet bij stuk houden. En ja, dat maakt de situatie niet anders voor de gemeente.
Zou misschien wel een interessante vraag voor de wethouder zijn zometeen, maar wat de wethouder daaraan gaat doen om hetgene wat wij hier in dit beleid schrijven daadwerkelijk ook te implementeren in planologisch beleid. Ik snap best wel dat niet elke ambtenaar hier elkaar kent, hè? Dus de medewerkers toerisme kennen misschien niet de medewerkers RO, maar u kent wel al uw collega's en het college. Dus u heeft nu de kans om iets moois te bereiken vanavond.
En, dat was geen specifieke vraag aan mevrouw De Vos, want. Ja, nee hoor, dat geeft niet. Nee. Ja, dank u wel, mevrouw De Vos, voor uw inspraak. U mag ook gewoon plaatsnemen op de publieke tribune, zodat u kunt luisteren naar de verdere beraadslaging of de vragen die in ieder geval gesteld gaan worden. Want we gaan inderdaad over naar de eerste vraagronde van de woordvoerders over het stuk dat voorligt en meneer Van der Hoeven, mag ik met u beginnen?
Dat mag, zeker ja, die heeft het al een beetje geproefd, misschien bij de vragen die ik aan de insprekers heb gesteld. Maar we hebben een tijdje terug een debat gehad over welke rol we als overheid hebben en wij waren daarvoor een soort hybride model. Dus de vraag aan de wethouder is wel van ja, hoe ziet u de rol van de gemeente in het stimuleren van de toeristische sector? Zeker omdat er ook gezegd wordt dat de feiten vanuit degene die er zometeen geld aan verdient eigenlijk geen bijdrage is. Dus is er nagedacht aan een cofinancieringseis op het moment dat wij extra geld ter beschikking stellen? Het tweede punt gaat in feite over de balans in het hele cultuurdomein. En we hebben gelezen dat we € 52 per inwoner betalen aan cultuur. En ook het museum en de musea hebben we een warm hart, maar ook muziek heeft een warm hart van ons. En is er nu nog balans in het totale cultuurbeleid? Er gaan nu € 170.000 aan toerisme en recreatie uitgeven extra. En wat betekent dat voor muziekonderwijs en voor andere musea en voor andere culturele initiatieven? Even een eerste ronde waar ik het wil laten, voorzitter.
Ja, ik heb een vraag voor wat betreft de zaalbezetting van de gemeentelijke dorpshuizen. Die is over het algemeen genomen zo'n 25%. Dat is inderdaad vrij laag. Is dat inclusief de commerciële activiteiten die er ook wel eens georganiseerd worden?
Zeker, namelijk, ja, ik heb een vraag. In het stuk wordt beschreven dat er terug moet worden gegaan naar een minimale vereiste voor de VVV, waarin de uitvoering van de ambities nog wel mogelijk blijft. Alleen wel in een langzamer tempo. En mijn vraag is eigenlijk wat de betekenis van langzamer is of de wethouder daar iets meer definitie aan kan geven.
Ja, dank u wel, voorzitter. De eerste vraag: de budgetten ook, dan kan ik ook zeggen, inclusief de gevraagde extra middelen. Voor nu en in de toekomst zijn die voldoende om de ambities, zoals ook verwoord nu in het toekomstperspectief, te kunnen realiseren, te kunnen uitvoeren. De tweede vraag is: wat is het effect op het toekomstperspectief als de Raad niet instemt met het beschikbaar stellen van de gevraagde extra middelen of wellicht gedeeltelijk mee instemt? Ik heb er net al wel een en ander over gehoord, maar ik vind het fijn om dat ook van de wethouder te horen. Nou, de derde vraag gaat ook over pagina 4 van het Raadsvoorstel. Daar gaat het over het behoud van de musea en daar wordt ook duidelijk genoemd. Ik hoorde het net ook mevrouw Stigter zeggen: zonder die structurele financiële ondersteuning is het eigenlijk niet mogelijk dat de musea zo kunnen doorgaan en zelfs misschien gedwongen worden om te versoberen of moeten sluiten. Het Biesbosch Museum heeft onlangs een financiële ondersteuning ontvangen. In hoeverre wordt dat nog meegenomen of staat dat hier los van? Dat is ook een vraag van ons. En dan nog even een stukje: op pagina twee staat nog het stimuleren van talentontwikkeling bij muziekeducatie is ook een groot aandachtspunt, maar ons bereikte het bericht dat de subsidiepot voor dit jaar op is en onze vraag is: is dit juist en hoe staat dat dan in verhouding tot het toekomstperspectief om ook dit soort verenigingen financieel te ondersteunen, zodat ook zij overeind kunnen blijven? En de laatste vraag heb ik eigenlijk net al gesteld aan de inspreekster, mevrouw Stigter, over het integreren van Biesbosch Museum en Museum De Rivier. Maar dat was zo'n duidelijk antwoord, dat ga ik niet herhalen, voorzitter, dank.
Ja dank u wel, voorzitter. Ik heb eerst even twee technische vragen over het raadsvoorstel, want het is een raadsvoorstel en eigenlijk de vraag van, hoe kun je nu de inhoud vaststellen zonder dat je de financiën beschikbaar stelt? Dus ik ben eigenlijk een beetje op zoek naar wat de waarde is van dit voorstel, omdat er voorbehoud gemaakt wordt van de kadernota. Dus ja, nogmaals, hoe kun je de inhoud vaststellen zonder documenten erbij te geven? En daarnaast, of ik mis een bladzijde, maar het is ook een raadsvoorstel dat niet eindigt met een raadsbesluit, dus misschien is dat dan de tweede vraag in het verlengde van dit stuk. Oh, ik krijg al een antwoord, meneer.
Echt een nee hoor. Nee, nee, nee, echt niet. Nee, over bladzijde 9. De vraag die gaat over de subsidies. Er wordt natuurlijk aangegeven, er zijn wat extra middelen voor nodig en er vindt ook wat herwaardering van geld plaats. Is er ook geen mogelijkheid om gewoon gebruik te maken van de complete pot met geld en door middel van een herverdeling toch tot hernieuwde doelen te komen? En de laatste vraag die ik heb, en het lijkt net dat vanuit inspraak dat het anders is en mijn buurvrouw herinnert natuurlijk ook aan: wij hebben in december nog € 95.000 beschikbaar gesteld aan het Biesbosch Museum. Dus ja, het is natuurlijk niet zo dat er helemaal geen financiële relatie is met het Biesbosch Museum, wellicht geen subsidierelatie, maar wat ik heb begrepen in december is dat tot vorig jaar € 50.000 per jaar aan het museum is bijgedragen. Heette dat dan geen subsidie? Werd dat dan onder een andere noemer geplaatst? Dus ik zou eigenlijk graag willen weten of het juist is dat het Biesbosch Museum de laatste jaren recent subsidie heeft gehad.
Ja, dank u wel, voorzitter. Ik zal even de vragen eruit filteren die nog niet gesteld zijn. In het stuk staat dat er gestreefd wordt naar zoveel mogelijk voorzieningen voor kunst en cultuur in alle kernen voor alle inwoners in plaats van één centrale locatie. Kunt u dat iets meer concreet maken, hè? Moet ik dan denken aan een ruimte in ieder dorpshuis of heeft u daar andere ideeën over? Er wordt ook genoemd dat de website allecultuuralterna.nl niet aansluit bij de behoefte. Wat is daar de oorzaak van? Wat is de rol van Xinex in dit hele toekomstperspectief? Dan zijn er ook vanuit de adviesraad cultuur nog een aantal aandachtspunten, zoals dat de vereniging ondersteuning, voldoende mandaat en financiën tot zijn beschikking moet hebben om dingen te kunnen realiseren. Is dat geregeld nu in dit plan? Verder geven zij aan dat het staat of valt met voldoende deelname aan het op te richten platform. Dus maak het interessant om mee te doen. Hoe gaat dit geregeld worden? En dan als laatste, de belangrijke dat gaat over de participatieavond, hè? De belangrijke opbrengst daarvan was het faciliteren van kunst en monumenten. Er moet meer aandacht komen voor het aanwijzen en in stand houden van monumenten en kunst. Wat zien we hiervan terug in de toekomstvisie?
Ja, dank u wel, voorzitter. Als eerste zou ik het wel prettig vinden als wij een overzichtje konden krijgen van de financiële geldstromen naar de doelen die we nu extra helder aangeven. Dus de musea die meer geld nodig hebben. Dus welke financiële relatie heeft de gemeente daar nu al mee? En ook de huidige financiële bijdrage van de VVV, die wordt ook niet genoemd in het stuk, want dan kunnen we de extra bijdrage afwegen tegen hetgeen men nu ontvangt. Dat in algemene zin. Dan las ik, voorzitter, dat er voor de musea een regeling wordt gemaakt met een plafond van €150.000, maar dat er nog onderzocht moet worden of dat dan staatssteun zou zijn. Maar als dat dan staatssteun zou zijn, dan hebben we dan toch vorig jaar ook al staatssteun gepleegd? Want toen heeft het museum Meiland al subsidie gehad, dus is dat toen niet al onderzocht? En dan nog even specifiek, voorzitter, over de destinatiemarketingorganisatie. Ik vind het altijd wel mooi als dingen die duur klinken ook duur zijn. Wij vragen ons af, waar komt dat nou precies vandaan? Want er is wel enige duiding gegeven net, maar als we dan bijvoorbeeld naar dat staatje gaan kijken van de participatie, dan wordt dat daar verder niet genoemd. Er is niemand die zegt: doe mij een destinatiemarketingorganisatie, dus misschien kan de wethouder nog aangeven waar dat dan vandaan komt. En dan vragen wij ons ook af, moet je per se een destinatiemarketingorganisatie hebben als je vrij weinig grootschalige recreatie hebt? We hebben ook recreatie natuurlijk. We hebben de Biesbosch, maar we hebben vrij weinig grootschalige verblijfsrecreatie. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de Kurenpolder, is een hele hoop eigendom en mensen die daar iets langer dan gemiddeld verblijven. En zo geldt dat voor meer recreatieve plekken in deze gemeente, dus echt plekken waar massaal toeristen overnachten. Die zijn er niet echt. Er was ooit één keer één plan voor de Noordwaard. Dat plan is er ook niet, dus hebben we dit nou echt nodig als je kijkt naar de aard van onze gemeente? En als je dan dat extra geld voor die destinatiemarketingorganisatie afweegt tegen extra geld voor de musea, heb je ze dan per se allebei nodig? Want als we een destinatiemarketingorganisatie hebben, dan komen er toch al meer klanten af op de musea en hebben die musea dan hun aanvullende subsidie nog nodig? Dank u wel.
Dank u wel meneer Bouwman. Dan gaan we naar de portefeuille uren en wellicht ambtelijke ondersteuning voor de beantwoording van de vragen in de eerste ronde.
Dank u wel, voorzitter, veel vragen waarvoor dank. Ik heb heel even wat meegeschreven voor ik de vragen ga beantwoorden, u had het al gezien? Het is een prachtige layout en ik wil in ieder geval alle mensen die hebben meegedaan hieraan in de participatie, de ondernemers, de DMO en ook zeker de raadsleden die het stuk hebben gelezen, wel bedanken, want er is wel een kluif werk verricht. En dat moest ook, hè? Er waren wat leemtes die we moesten gaan opvullen vanuit de cultuur moest er een nieuw stuk komen en dat hebben we samen gebundeld. Ik ga eens heel even kijken of ik het in de juiste volgorde ga behandelen. Nou heb ik zelf, oh ja. U had als allereerste vraag: Wat gaan we nou doen met dit soort plannen? Hoe komt het allemaal bij elkaar, meneer Bouman? Nou ja, dat gaan wij doen in een uitvoeringsprogramma. En in dat uitvoeringsprogramma komen er verschillende disciplines bij elkaar en hoop ik dat de verhalen waarvan mensen niet de indruk hebben dat ze hier integraal in huis worden verspreid, op een juiste manier alsnog worden verspreid. Daar eerst even uw vraag, anders dacht ik, vergeet u hem direct en dan vergeet u hem alle twee. Ik begin heel eventjes bij meneer Verhoeven van de ChristenUnie. Welke rol hebben wij als overheid? U noemt het hybride model. Wat ziet u hoe de rol van ons in het stimuleren van onze toeristische sector nou wat betreft het muziekonderwijs? Als u het daar hebt over de financiering, daar is al financiering voor en we willen juist dat er vooral het veld hierbij meer betrokken wordt. Een extra bedrag voor de cultuureducatie is ook, als ik het goed heb, voor de komende 4 jaar en we hebben het cultuurdeel al redelijk geregeld, is er nog gedacht over cofinanciering. Ik kijk naar rechts. Ik hoop dat jullie even deze vraag onthouden. Die mogen jullie straks van mij beantwoorden, de aanvulling even nog. Kom op, dit project is of dit toekomstperspectief is gemaakt samen met mevrouw Van Hunnik. En zij is vanavond verhinderd, dus ik doe dit ook mede namens haar. Dan had ik de vraag balans in het cultuurdomein per inwoner, wat betekent dat voor de andere culturele instellingen? Is er nog balans in het cultuurbeleid? Ik kijk dat ik heel eventjes ook naar rechts die speel ik even door. Vanuit de VVA waren er geen vragen. Altijd naar lokaal. Wat wordt er bedoeld met het langzamer tempo voor het ontwikkelen van de VVDVVV als de situatie nu blijft zoals die is? Dames, ik vind nou oké, ik wilde iets zeggen, maar hou ik even voor me. Er is gekeken naar een miniem. Nou zeg ik, kom nou helemaal niet meer uit mijn woorden. Een minimale versie van het projectgeld. De vraag was € 17.000, maar we kiezen nu voor € 20.000 en daarvoor moeten er keuzes gemaakt worden. En ja, je kan dus daardoor minder projecten doen in een jaar, dus ja, er zit een soort van vertraging in. Het CDA de budgetten. U vraagt zijn de budgetten inclusief voldoende voor nu en in de toekomst. De budgetten voor cultuur zijn nu voldoende om het beleid uit te voeren en in de verre toekomst kan ik helaas niet kijken. Misschien dat dadelijk ambtelijk nog iets op aangevuld kan worden. Ja en uw vraag stelt u als dit niet doorgaat als dit toekomstperspectief niet wordt vastgesteld, ja, dan komen de musea onder druk te staan en het bestemmingsmanagement wat nu kwantitatief is uitgezet, kan kwalitatief niet meer worden uitgezet en dat komt dus onder druk te staan. Dus zowel de musea als het hele onderzoek naar het bestemmings- en ons bezoekersmanagement. Behoud van de musea u vraagt dat het Biesbosch Museum heeft € 95.000 vorig jaar ontvangen en of dat dit nu ook meeweegt met de middelen die nu worden gevraagd? Nee, dat staat hier los van. Muziekeducatie vraag ik zometeen aan mijn collega's om die verder te beantwoorden. Dat ging over de subsidiepot voor dit jaar die mogelijk op was. Even kijken integreren van het Biesbosch Museum. Daar zei u wel die vraag, gaat u wel beantwoord gekregen door mevrouw De Stichter? De vraag vanuit de SGP, hoe kan het, hoe kan de inhoud? Hoe kan het dat we eerst inhoud vaststellen zonder dat we het hebben gehad over de financiën? Hè? Dat is een keuze die is gemaakt en wij hopen dat u het nut en de noodzaak van zo'n toekomstperspectief dusdanig van belang vindt dat u het daarvoor over heeft, want dat is wel iets waar wij heel hard voor staan. En dat staat ook bij de herverdeling van de cultuursubsidies, dus deze weg is bewust gekozen. Even kijken het raadsbesluit nou, daar heeft u inmiddels gevonden, denk ik onderaan even kijken wat ik nog meer had opgeschreven. Ik merk dat ik zelf niet zo heel erg veel meer. U vroeg ook naar de subsidies. Extra middelen die nodig zijn aan een herverdeling. Moet heel even kijken hoe dat u die u zegt ook, en u betrok daar de Noordwaard bij. Als u bedoelt de eerdere subsidies die zijn verstrekt aan het Biesbosch Museum en u heeft het misschien over die € 50.000 herinner ik mij. Dat was geen subsidie. Dat was een lening. Dus in zoverre hadden de middelen die het Biesbosch Museum eerder heeft ontvangen, een ander karakter. Progressief Altena. Gestreefd wordt naar zoveel mogelijk spreiding in de kernen. De vragen die vanuit Progressief Altena zijn gesteld zijn van cultuurkant. Dus ik wil die graag eventjes doorspelen naar de collega's en dan zit ik bij de vragen die meneer Bouman nog heeft gesteld. U vraagt de financiële geldstromen die wilt u hebben en de huidige financiële bijdrage? Ja, wat mij betreft. Moet dat geen probleem zijn? Dus ik zeg u bij deze toe dat u alsnog worden verstrekt. Het plafond 150.000 subsidie vorig jaar staatssteun. Ik ga, ik weet dat Charlotte daar iets over kan vertellen, dus die leg ik daar eventjes weg. DMO is nooit genoemd. De DMO loopt eigenlijk al eventjes. De inzet is al een tijd geleden begonnen. Zoiets groeit dat het misschien niet wordt besproken. Bij zijn participatieavond komt misschien wel omdat er al heel goed zaken geregeld worden op strategisch recreatief en toeristisch gebied, dus wellicht dat het daardoor niet besproken is. Extra geld voor musea of extra geld voor de DMO. Dat is een beetje de stelling die u hier weglegt. Ik denk dat wij het allebei gewoon heel hard nodig hebben. Het is al eerder ook verteld door mevrouw Sayber. Als ik aan een VVV denk dan, dan denk ik aan iemand die komt hier aanfietsen en die is op zoek naar een foldertje en die loopt bij een winkel binnen waar toevallig ook een rek staat. En we hebben een werk en dan bijvoorbeeld een ondernemer en die haalt daar een foldertje uit en die kijkt naar, waar kan ik die fietsen? Wat kan ik doen? Tegenwoordig is er veel meer nodig. Wij hopen dat hier mensen wat langere tijd blijven, zodat wij onze bezoekers ook meer kunnen laten zien dan alleen de Biesbosch dat we ook de verbinding kunnen maken met de gebieden om ons heen dat er goede contacten worden gelegd met onze recreatieve ondernemers. Maar dat er ook wordt nagedacht over bijvoorbeeld de link hè? Wat het Biesbosch Museum bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs kan betekenen op het gebied van cultuur. Dus een DMO is veel meer dan dat. Nou een DMO inruilen voor een museum? Ja, dat is een vraag die u niet aan mij moet stellen, want het museum is van essentieel belang al het bij ze vertellen het verhaal en heb ik. Ik heb dus ik vind van allebei vind ik het van groot belang. Dus u had het voorstel gedaan, toen had ik u begrepen, maar correct meer van rhong als het ton ingeleverd zou worden voor het één of voor het ander. Kunt u heeft u beiden nodig en mijn antwoord daarop is ja. Voorzitter, ik geef graag het woord aan de buren, dan.
Ja goedenavond, ik zal een aantal vragen over cultuur beantwoorden. Nou, de eerste vraag was: is er voldoende balans in cultuur en is die er met deze nieuwe regeling? Nou, op zich was cultuur al redelijk in balans. We hebben natuurlijk ook een lopende cultuurvisie, hè? We hebben aanscherpingen aangebracht hierin en vooral ook de combinatie met de recreatie en toerisme gebracht. We hebben ook voor de komende jaren muziekwijzer, hè? Dus muziekonderwijs via bibliotheek, cultuurpunten, ambtenaar is voor 4 jaar geregeld. Vanuit het rijk is er ook extra geld beschikbaar gesteld voor de bibliotheek, wat ook mede aan haar cultuur besteed kan worden, hè. Dus ook dat hebben wij niet op hoeven nemen in deze regeling. En ook heeft het rijk extra middelen voor cultuureducatie beschikbaar gesteld, hè, die wij wel gematcht hebben. Maar wat dat betreft zijn de extra's voor cultuur er al, hè, dus die hoefden wij niet meer in deze regeling op te nemen. We hebben bestaande cultuursubsidies die zijn verdeeld in een vaste subsidieregeling voor cultuurparticipatie en incidentele subsidies, hè, voor projecten en activiteiten. Dit jaar is voor het eerst die vaste pot voor cultuurparticipatie min of meer uitgeput, hè? Dat is met dank aan de vereniging ondersteunen, hè, die daarvoor heeft gepleit. En we hebben een aantal potjes, want dat was de vraag, hè? Is het budget uitgeput, hè, voor cultuur voor incidentele middelen? Daar zitten we ook bijna aan de rand. Dat heeft er overigens mee te maken. Als het technisch wordt, voorzitter, moet u het ook zeggen. Maar dat heeft met de bestaande situatie te maken. Dat heeft ermee te maken, hè, dat uit dat incidentele potje ook geld voor 5 mei vieringen voor 80 jaar bevrijding is aangevraagd. Waar we er eigenlijk ook een aparte regeling voor hadden, maar in principe zit daar voldoende geld in. En in dit toekomstperspectief willen wij wat meer geld van de incidentele middelen gebruiken voor vaste subsidie, voor de erfgoed en historische clubs. En wat dat betreft vindt er dus een andere toekenning van budget plaats, maar daar hoeft geen extra geld voor gevraagd te worden. Dat was ook de vraag, is het budget voor muziekeducatie of muziekonderwijs uitgeput? Dat is dus niet het geval, hè, want dat loopt via de bibliotheek en we hebben in ieder geval niet dat signaal gekregen, hè? Dus dat loopt gewoon door. Nou, die €52 per inwoner. Als u dus instemt met dit toekomstperspectief, inclusief later in de kadernota met de extra financiering, dan telt dat wel mee. Musea tellen mee, dus dan komen we iets hoger in het rijtje. Maar goed, dat is geen doel op zich. Dat heeft verder geen gevolgen, hè, voor het muziekonderwijs, want nogmaals, dat is voor 4 jaar vastgesteld. Kijk even, wat zijn er verder nog voor vragen, hè? De spreiding in de kern, ja, dat is wel een wens die ook uit de participatieavond kwam, hè? Er is een hele grote behoefte om ook cultuur in de kernen te houden. En ja, we willen samen met de partners, daar gaan we dat platform kunst en cultuur ook voor oprichten en willen we kijken wat de mogelijkheden daarvoor zijn. Dan willen we ook de bibliotheek bij betrekken die ook net met dat rijksgeld, hè, ook twee volwaardige nieuwe vestigingen heeft kunnen maken in Werkendam en Wijk en Aalburg. En dat geeft ook weer extra mogelijkheden om ook extra culturele activiteiten te organiseren, maar daar willen we met name ook in het uitvoeringsprogramma verder naar kijken. De rol van Xinex, Xinex heeft meegedacht, was aanwezig bij die participatieavonden en als belangrijke instelling in Altena, hè, zouden we ook graag willen dat ze in dat platform plaatsnemen. Maar dat is een uitnodiging die uiteindelijk in het najaar, als we over de invulling van dat platform gaan denken, die komt ook uit, zal gaan. De verenigingsondersteuning is nu nog tijdelijk incidenteel, maar die willen we vast binnen de formatie en dat wordt dan vooral een functieaanpassing, hè? Dus daar komt binnen de bestaande formatie ruimte voor, hè, dat merken we ook uit het veld dat daar waardering voor is. Dat willen we dan ook vastleggen binnen ons werk. Het platform, ja, klopt, staat of valt met deelname. Ja, dat zullen we. We hebben wel bij een aantal clubs geproefd en daar is toch de intentie. Nou, kijken wat het wordt. We gaan in ieder geval constructief meedenken, hè? We willen in het najaar een bijeenkomst organiseren met alle kunst- en cultuurinstellingen en ook dit aan de orde stellen, ook samen kijken. Hoe gaan we dat verder vormgeven? En volgens mij heb ik dan alle cultuurvragen beantwoord. Ik schat de dingen van...
Dan neem ik het over, onder andere de vraag of het staatssteun was de vorige keer. Ik heb het even opgezocht, maar we hebben toen gebruik kunnen maken van de Europese de-minimisverordening. Dat betekent dat als je dus eenmalig een bijdrage doet, dat het dan geen staatssteun is, met de kanttekening dat een organisatie binnen de 3 jaar niet meer dan 3 ton ontvangen mocht hebben en dat klopte allemaal bij het Biesbosch Museum, dus we hebben van die regeling gebruik kunnen maken. En er is toen wel ook aangegeven dat als we dus aan de slag gaan met die subsidieregeling musea, dat er dus ook nog extra nader onderzoek gepleegd moet worden hoe we de subsidieregeling in kunnen kleden en dat het dus dan geen staatssteun is. Dan nog de vraag over de cofinanciering. We hebben daar al gesprekken over gevoerd met Biesboschlinie en zij hebben daarop actief ingesprongen om ook al onderzoek te doen, de polsen bij ondernemers en bij hun achterban of ze daarvoor openstaan, bijvoorbeeld in de vorm van ondernemerspakketten. Maar we moeten ons wel beseffen dat het een beetje een wassen neus is, omdat als je die ondernemerspakketten, als je daar vol op wil inzetten, als je die wil verkopen als organisatie, dan moet je ook iemand gaan aannemen die de sales kan doen. En we willen juist ervoor zorgen dat de Biesboschlinie kan doen waar ze voor op aarde zijn, zeg maar, en dat is de promotie en marketing en het bestemmingsmanagementverhaal en daarmee ook het uitvoeren van ons toeristisch beleid. Dus het zou dan jammer zijn als ze dan juist de focus moeten gaan leggen op sales om te zorgen dat het een soort van sluitpost wordt. Dus ja, we zijn wel bezig om te kijken, het is belangrijk dat de ondernemers, de achterban, dat dat ambassadeurs worden van de Biesboschlinie en daar mogen ze best wel wat voor vragen. Maar het is niet de bedoeling dat dat echt een sluitpost wordt. Dus dat.
Dank u wel voor de beantwoording. Dan ga ik naar de tweede vragenronde voor de woordvoerders. Wie wil daar graag gebruik van maken? Mevrouw Zaal, daar begin ik bij u. Ja.
Ja, dank u wel. Voorzitter, nog één van mijn vragen, wat ook dus wordt genoemd in het Raadsvoorstel. Die stimulering van talentontwikkeling bij muziekeducatie en ik doelde niet zozeer op de muziekeducatie die aangeboden wordt op scholen en dergelijke door Muziekwijzer, hè? Wat we ook een warm hart toedragen, maar dit ging echt even over het bericht dat ons bereikte vanuit een muziekvereniging die ook wel, ja, op die subsidiepot aanspraak maakte en daar normaal gesproken rond deze periode van het jaar altijd nog wel wat subsidie uit konden trekken, maar die dus nu op was. Maar ik begreep net uit uw verhaal niet helemaal: is dan die pot voor die bewuste muziekverenigingen dus leeg op dit moment?
Ja, nog even het woord bordurend op de vraag van de heer Bouwman, eigenlijk na de presentatie over de pluktuin, hè? Van hoe zorgen we nu dat dit niet alleen maar een papieren werkelijkheid is, maar ook echte werkelijkheid wordt? Gaf u aan van: er komt een uitvoeringsagenda. Nou, dat is dan weer papier. Hoe zorgen we er nu voor dat het nou ja, echt werkelijkheid wordt?
Ja, dank u wel. Ja, eerst ter verheldering, want het was niet mijn intentie en ik heb dat volgens mij ook niet gedaan om de wethouder te laten kiezen tussen een museum en destinatiemanagement. Dat hoeft de wethouder ook niet te doen, want dat mag ze vragen aan ons om te doen, hè? Dus het voorstel van de wethouder doe allebei en uiteindelijk kiezen wij dan als raad één van tweeën, allebei of geen van beiden. Dat hoeft u niet te doen als wethouder. Nog twee vragen, voorzitter. In eerste instantie vroeg ik van goh, waar komt dat destinatiemanagement nou vandaan? Want ik lees daar niks over terug in dat blokje over participatie. Dan zegt de wethouder, misschien leest u daar wel niks over terug, omdat dat al loopt. Dan is mijn vraag, als dat dan al loopt en men heeft daar geen opmerkingen over, moet er dan geld bij? Blijkbaar is men dan al tevreden. En vervolgens ging het nog eventjes over dat de wethouder graag wil dat mensen hier langer verblijven. Dan is mijn vraag waar, want zo heel veel plekken waar heel veel mensen kunnen overnachten die daar niet al een vaste standplek hebben, zijn er volgens mij niet. Dus waar wil de wethouder die mensen dan laten overnachten?
Ja voorzitter, misschien al een beetje scherp naar de wethouder, maar de vragen die wij stellen zijn technisch van aard. Maar die vragen gaan ook om een bepaalde visie op zaken, hè? Dus als ik vraag: hoe ziet u de rol van de overheid ten aanzien van de toeristische sector, is dat geen ambtelijk antwoord, maar er is een bestuurlijke vraag van: hoe zien we dat? Want we hebben ook geen bond voor de timmermannen en voor de bakkers die we stimuleren om marketing te doen en destination management, hè? Dus dat is echt een principiële kwestie waar we gewoon een bepaalde keuze maken. Als je dat goed onderbouwt, is het de vraag of we daar geld voor over hebben, ja of nee? En daar heb ik een beetje moeite mee als dat op deze manier wordt beantwoord. En de tweede vraag die ik heb, wat ik uit de beantwoording hoor, is dat er uiteindelijk nu geld is voor kleinschalige initiatieven in de kernen, wat we allemaal fijn vinden en wat ze mooi vinden, maar dat het nu uiteindelijk naar de grote pot gaat voor DMO en voor de VVV te organiseren. Klopt dat?
Nog een andere klopt dat vragen voor meneer Van Basel en meneer Sieland. Klopt het dat jullie je vinger niet hebben opgestoken, dus geen gebruik willen maken van de tweede termijn? OK, dan gaan we door naar de wethouder. Aan u het woord.
Ja, dank u, dank u wel, voorzitter. Ik begin even bij het CDA over de muziekeducatie. Alle verenigingen hebben een basissubsidie ontvangen en inderdaad het subsidieplafond voor de cultuurparticipatie is inmiddels bereikt, dus ik hoop dat dat het antwoord is op uw vraag. De papieren werkelijkheid. Ja, we zijn al aan de slag met het bestemmingsmanagement en gaan hierna ook aan de slag met het cultuurplatform. We zijn ook bezig met de verblijfsrecreatie. Wij proberen in het veld door middel van participatie de partijen bij elkaar te brengen en hopen dus daarmee dat de papieren werkelijkheid een realiteit gaat worden. En als u vraagt hoe, ja, dat is door een visie neer te leggen waarin wij onze ambities uitspreken en daarmee het veld in te gaan en met partijen te praten. De gemeente heeft daar ook wel een rol in. En ja, een visie is weliswaar een papieren werkelijkheid, maar in de uitvoering zal die wat concreter worden en in de aanloop naar dit perspectief is wel ruimschoots geparticipeerd. Meneer Bouman, ik had uw vraag inderdaad verkeerd begrepen. Waar komt die DMO vandaan? Ja, het bestemmingsmanagement is een opdracht uit het bestuursakkoord. En om bestemmingsmanagement op een goede manier te begeleiden, hebben we wat meer nodig dan alleen een VVV en de opzet en de uitvoering daarna. Ja, die vraagt wat langere tijd, dus die DMO is in zoverre voortgekomen uit het bestemmingsmanagementvraagstuk. En u vraagt waar mensen willen verblijven. Nou, ik denk dat we best wel wat locaties hebben voor meerdaags verblijf. En ja, hoe meerdaags verblijf ingevuld kan worden. Ja, je kan langer bij een B&B. Die hebben we best wel heel veel hier in Altena. We hebben meerdere campings. Ik weet ook dat daar niet iedereen een vaste standplaats heeft. Dus dat is een beetje waar mensen verblijven en in zoverre zou een DMO best wel een grote rol kunnen spelen omdat die heel goed in kaart kan brengen wat hier te koop is en te bieden is. De vraag van de ChristenUnie. Ja, wat is de rol? Wat is onze rol als overheid op de toeristische sector? De principiële gedachten erachter? Nou, als ik dan even terugpak naar het betoog van mevrouw Sijberde, denk ik dat daar al best wel heel veel input op zit. Wij hebben al heel veel toeristen die hier in het gebied komen en wat je wil is sturen op die stroom. Je wil dat toerisme een positieve impact heeft op ons gebied en onze inwoners, maar ook op onze ondernemers. Er zit ook een economisch verhaal achter en door een DMO in te zetten en daardoor zijn rol als overheid in te nemen kun je veel meer sturen op je bezoekers en je kunt dat doen door de marketing. En je wil niet alleen maar nog meer toeristen op een en dezelfde plek en dat het daar gewoon helemaal volloopt. Je wil eigenlijk dat je de persoon op de juiste plek en op het juiste moment daarheen kan verwijzen. Ik vind sturen een beetje een rot woord, maar daarheen kan verwijzen zodat ze veel meer ontdekken dan dat ze aanvankelijk dachten dat ze hier zouden kunnen ontdekken. Dan had u ook nog een vraag over de kleinschalige initiatieven. Even kijken, ik zit heel even te denken hoe ik die het beste kan beantwoorden. Even kijken hoor. Het is wel zo dat de VVV ook heel veel projecten uitvoert die ook voor onze inwoners een meerwaarde hebben en waarbij de middelen dus niet alleen maar naar grote instellingen of grote initiatieven gaan. Q erfgoed is daar bijvoorbeeld een heel goed voorbeeld van. We hebben prachtige QR-afbeeldingen, QR-codes waar wij als inwoners ook heel veel kunnen leren van ons gebied. Dus dat zijn hele kleine initiatieven die wij zeker ook via de VVV nu nog gebruiken. Ik geloof dat ik ze zo heb. Mevrouw de voorzitter, ja.
Dank u wel dan voor uw beantwoording. Ik heb één toezegging gehoord. Dat is de toezegging op de vraag van meneer Bouwman over de geldstromen. En, is het mogelijk dat dat deze week nog onze kant op komt? Ja, we hebben natuurlijk een korte week, want we hebben natuurlijk Hemelvaart en Bevrijdingsdag daarna, maar wellicht dat het toch vrijdag mogelijk is.
Ja meneer Bouwman had gevraagd, ik, ik herhaal eventjes. De geldstromen, waar had ik ze opgeschreven? De financiële geldstromen en de financiële geldstromen richting de VVV en ook richting de musea zei u, hè of dat we die op korte termijn in beeld kunnen hebben? Ik denk het wel op dit moment. Ja, richting de kadernota zou wel van belang zijn, denk ik. Kunnen we die op korte termijn in ieder geval deze week, want we hebben een dag minder. Want dat moet dan wel voor vrijdagochtend binnen zijn, begrijp ik, mevrouw de voorzitter.
Nou, in het midden hoop ik dat het gewoon aangeleverd kan worden, want in principe weet je dat natuurlijk. Als je een document als dit maakt en je vraagt een bepaald hoeveelheid geld, dan weet je hoeveel geld er al in zit. Dus ergens moet die informatie al zijn, dus ik neem aan dat het college dat gewoon kan leveren.
Maar ja, natuurlijk, hoe eerder hoe liever. Alleen is financieel en geld denk ik hetzelfde, dus we hebben het over financiële stromen of geldstromen. Maar voor
Voor de VVV is er nu een subsidieregeling en dat is een subsidieplafond van € 136.500. Dus dat krijgen ze nu jaarlijks. En nou vragen we daar dus een verhoging van. En de andere vraag was dan voor het museum toch? Musea nou op dit moment zover ik weet is het dus hè? De afgelopen jaren die € 50.000 geweest wat een lening was. Volgens mij was het ook nog van voor de fusie. Voor de rest zijn er geen structurele financiële stromen, maar dat kan ik nog heel eventjes dubbelchecken. Ook voor de andere musea?
Dan laten we eerst de toezegging even staan dat het even een dubbelcheck is voor de beantwoording. OK, dan ga ik u vragen of u voldoende geïnformeerd bent en voorbereid bent op de behandeling, en of het inderdaad een bespreekstuk wordt voor 3 juni. Ik zie inderdaad knikkende gezichten, dan zetten we deze op de agenda voor de bespreking van 3 juni. Dan dank ik u allemaal heel hartelijk voor uw inbreng en dan gaan we snel door met meneer Verbaschot, het accommodatiebeleid, dus fijn dat we snel gaan wisselen.