27-05-2025 Ronde Sociaal - Bestuur 27-05-2025
Vul het begin/eind-tijdstip in van het moment dat je wilt exporteren, óf gebruik onderstaande knoppen om de huidige tijd in de video in te vullen.
Agendapunt Vaststelling Regionaal Plan Energiesysteem: West Brabant Energie in Balans (RPE-WBEB)
Altena zet stappen naar duurzame energie: debat over Regionaal Plan Energiesysteem
De gemeente Altena werkt samen met de regio West-Brabant aan een ambitieus plan voor duurzame energieopwekking. Het Regionaal Plan Energiesysteem: West Brabant Energie in Balans (RPE-WBEB) richt zich op elektriciteit, warmte, waterstof en groen gas. Het doel is een diverse en robuuste energievoorziening te creëren die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is. Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Altena werden de plannen besproken en bediscussieerd.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens de raadsvergadering van 27 mei 2025 werd het Regionaal Plan Energiesysteem West-Brabant, ook wel RES 2.0 genoemd, uitvoerig besproken. Het plan, dat voortbouwt op de eerder vastgestelde RES West-Brabant 1.0, omvat een gebiedsgerichte aanpak met vijf deelgebieden, waaronder Altena als Energie-eiland. Belangrijke keuzes zijn het ontwikkelen van energiehubs, het inzetten van batterijparken en het ontwikkelen van waterstofclusters.
De avond begon met een inspraakronde van de vertegenwoordiger van de energiecoöperatie Altena Nieuwe Energie. Hij uitte zijn zorgen over het plan: "We kiezen als gemeente voor een minimumscenario. We kijken alleen nog naar zonne-energie en dan zelfs heel beperkt. Dat voelt toch een beetje als het afschuiven van verantwoordelijkheid." Hij benadrukte ook het belang van het betrekken van burgers en coöperaties bij de energietransitie: "Draagvlak creëer je van onderop."
De raadsleden stelden kritische vragen over de haalbaarheid en betaalbaarheid van het plan. De heer Van Dijk van de VVD vroeg zich af: "Wat voor zin hebben moties en amendementen als dit al een definitief stuk is?" Mevrouw Boll van het CDA maakte zich zorgen over de bescherming van landbouwgrond en de rol van zonne-energie op daken. "Waarom is er geen specifieke aandacht voor de bescherming van landbouwgrond?" vroeg ze.
De SGP, vertegenwoordigd door de heer Kwetters, vroeg zich af of de gesprekken met slechts 18 inwoners een reëel beeld geven van de maatschappelijke impact. "Is dit wel representatief?" vroeg hij. Ook de rol van defensie in het gebied werd besproken, aangezien Altena in een laagvlieggebied ligt.
Wethouder Schipper en zijn ambtelijke ondersteuning gaven toelichting op de vragen. Schipper benadrukte dat eventuele nieuwe financiële verplichtingen via de raad zullen gaan. "De uren zijn tot zover gedekt en op dit moment hebben we geen projecten in zicht die al middelen gaan vragen," aldus Schipper.
Het debat werd afgesloten met de afspraak om het onderwerp verder te bespreken tijdens de Altenatafel op 3 juni. De raadsleden kregen de gelegenheid om hun politieke meningen en eventuele moties en amendementen voor te bereiden. Het is duidelijk dat de energietransitie in Altena een complex en veelbesproken onderwerp blijft, waarbij de betrokkenheid van inwoners en lokale initiatieven essentieel is voor succes.
Samenvatting
De gemeente Altena werkt samen met de regio West-Brabant aan het Regionaal Plan Energiesysteem: West Brabant Energie in Balans (RPE-WBEB), dat voortbouwt op de eerder vastgestelde RES West-Brabant 1.0. Het plan richt zich op een duurzame energieopwekking met een focus op elektriciteit, warmte, waterstof en groen gas. Het doel is een diverse en robuuste energievoorziening te creëren die voor iedereen haalbaar en betaalbaar is. Het plan omvat een gebiedsgerichte aanpak met vijf deelgebieden, waaronder Altena als Energie-eiland. Belangrijke keuzes zijn het ontwikkelen van energiehubs, het inzetten van batterijparken, en het ontwikkelen van waterstofclusters. Er is ook aandacht voor de maatschappelijke impact en betaalbaarheid van de energietransitie. Het plan is tot stand gekomen na een uitgebreid participatietraject met inwoners en stakeholders. De gemeenteraad van Altena heeft het plan vastgesteld, inclusief de verwerkte wensen en bedenkingen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting
Titel: Vaststelling Regionaal Plan Energiesysteem: West Brabant Energie in Balans (RPE-WBEB)
Samenvatting: Het RPE-WBEB is een regionaal samenwerkingsplan gericht op duurzame energieopwekking in West-Brabant. Het plan bouwt voort op de RES West-Brabant 1.0 en breidt de focus uit naar een volledig energiesysteem met elektriciteit, warmte, waterstof en groen gas. Het plan benadrukt een gebiedsgerichte aanpak en integreert energieopwekking met andere maatschappelijke opgaven. Er is aandacht voor de betaalbaarheid en haalbaarheid van de energietransitie voor inwoners. Het voorstel bevat bestuurlijke keuzes zoals het ontwikkelen van energiehubs en waterstofclusters, en het tonen van solidariteit bij ruimtelijke opgaven zoals Powerport Moerdijk.
Oordeel over de volledigheid van het voorstel
Het voorstel is redelijk volledig, maar er zijn kanttekeningen over het gebrek aan concrete doelen en handelingsperspectieven. Er wordt aangegeven dat uitvoeringsprogramma’s zullen worden opgesteld om deze leemtes op te vullen.
Rol van de raad bij het voorstel
De raad heeft de rol om het RPE-WBEB vast te stellen en heeft eerder wensen en bedenkingen geuit die in de definitieve versie zijn verwerkt. De raad moet nu een besluit nemen over de vaststelling van het plan.
Politieke keuzes
De raad moet keuzes maken over de acceptatie van de voorgestelde gebiedsgerichte aanpak, de ontwikkeling van energiehubs, en de regie over batterijparken en groen gasproductie. Ook moet de raad beslissen over de mate van solidariteit bij regionale ruimtelijke opgaven.
SMART en Inconsistenties
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) omdat het concrete doelen en handelingsperspectieven mist. Er zijn plannen om dit aan te pakken via uitvoeringsprogramma’s.
Besluit van de raad
De raad moet besluiten om het RPE-WBEB vast te stellen, inclusief de daarin opgenomen bestuurlijke keuzes en uitgangspunten.
Participatie
Er is een uitgebreid participatietraject doorlopen, inclusief een burgerforum en straatgesprekken, om input van inwoners en stakeholders te verzamelen. Dit wijst op een sterke focus op participatie.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is een centraal thema in het voorstel, gezien de focus op duurzame energieopwekking en de integratie van verschillende energiedragers.
Financiële gevolgen
De proceskosten voor het opstellen van het RPE-WBEB zijn opgenomen in de lopende begrotingen. Eventuele toekomstige financiële verplichtingen zijn nog niet in de begroting opgenomen, wat een aandachtspunt kan zijn voor de raad.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Duurzame energieopwekking Regionaal Plan Energiesysteem (RPE-WBEB) Energiedragers (elektriciteit, warmte, waterstof, groen gas) Gebiedsgerichte aanpak Energiehubs Batterijparken Waterstofclusters Groen gasproductie Powerport Moerdijk EnergietransitieVerfijning van de zoekopdracht:
C. van Gammeren - SGP
R.D. van Dijk - VVD
C. van Gammeren - SGP
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
C. van Gammeren - SGP
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
R.D. van Dijk - VVD
C. van Gammeren - SGP
R.D. van Dijk - VVD
C. van Gammeren - SGP
R.D. van Dijk - VVD
C. van Gammeren - SGP
J. Boll - CDA
C. van Gammeren - SGP
J.M.F. Kwetters - SGP
C. van Gammeren - SGP
F.C. Snippe - Progressief Altena
C. van Gammeren - SGP
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A. Ackerman - Ambtelijke ondersteuning
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A. Ackerman - Ambtelijke ondersteuning
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
J. Boll - CDA
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A. Ackerman - Ambtelijke ondersteuning
C. van Gammeren - SGP
A. Ackerman - Ambtelijke ondersteuning
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
R.D. van Dijk - VVD
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
C. van Gammeren - SGP
00:00:07 - 00:03:51 - 00:10:56 - 00:12:04 - 00:12:52 - 00:13:41 - 00:15:07 - 00:16:44 - 00:17:12 - 00:17:57 - 00:20:09 - 00:22:04 - 00:22:38 - 00:22:51 - 00:25:01 - 00:27:18 - 00:29:13 - 00:34:12 - 00:35:15 - 00:35:51 - 00:37:01 - 00:37:36 - 00:38:23 - 00:38:59 - 00:39:18 - 00:39:56 - 00:40:21 - 00:41:07
J.M.F. Kwetters - SGP
F.C. Snippe - Progressief Altena
Agendapunt Contract Afvalverwerker (dienstverleningsovereenkomst)
C. van Gammeren - SGP
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
C. van Gammeren - SGP
H. Vos - Progressief Altena
C. van Gammeren - SGP
J.M.F. Kwetters - SGP
C. van Gammeren - SGP
J. Boll - CDA
C. van Gammeren - SGP
P.A. Bouman - VVD
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
J. Boll - CDA
C. van Gammeren - SGP
J. Boll - CDA
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
C. Nieuwenhuizen - ChristenUnie
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
H. Vos - Progressief Altena
J.M.F. Kwetters - SGP
P.A. Bouman - VVD
Onbekende spreker
Agendapunt Zienswijzen ontwerpbegrotingen 2026 gemeenschappelijke regelingen
Gemeente Altena wil meer grip op gemeenschappelijke regelingen
De gemeenteraad van Altena heeft gesproken over zienswijzen om in te dienen voor de begrotingen van elf gemeenschappelijke regelingen voor 2026. Dit om meer controle te krijgen over de uitgaven en te voldoen aan de Wet gemeenschappelijke regelingen.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens een recent debat in de gemeenteraad van Altena werd het voorstel besproken om zienswijzen in te dienen voor de begrotingen van verschillende gemeenschappelijke regelingen, waaronder de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant en de GGD West-Brabant. Het doel is om meer grip te krijgen op deze regelingen en om te voldoen aan de wettelijke verplichtingen.
Burgemeester Lichtenberg benadrukte het belang van deze zienswijzen: "We willen als gemeente Altena niet alleen toeschouwer zijn, maar ook actief meedenken en sturen op de begrotingen van deze regelingen." De zienswijzen zijn voorbereid door een regionale werkgroep en bevatten onder andere financiële overwegingen, zoals bezuinigingsnormen.
Tijdens het debat werden er diverse vragen gesteld door de raadsleden. Zo vroeg meneer Verdoorn van het CDA zich af of de beoogde korting van 10% op de Veiligheidsregio gehandhaafd blijft. Burgemeester Lichtenberg antwoordde dat hier nog geen duidelijkheid over is: "We wachten nog op een besluit van het kabinet."
Meneer van der Hoeven van de ChristenUnie uitte zijn zorgen over de karige beleidsmatige invulling van de zienswijzen. Hij stelde: "Het lijkt alsof we alleen naar de cijfers kijken, maar we moeten ook inhoudelijk sturen." Lichtenberg reageerde hierop door te zeggen dat de huidige koers van de gemeenschappelijke regelingen voldoet aan de verwachtingen van Altena.
Een ander punt van discussie was de vraag van meneer Versluis van de SGP over de overschotten binnen de gemeenschappelijke regelingen. Hij vroeg zich af hoe deze overschotten beter benut kunnen worden. Lichtenberg legde uit dat er spelregels zijn opgesteld om te voorkomen dat er onnodige reserves worden opgebouwd.
De gemeenteraad besloot uiteindelijk dat de zienswijzen als hamerstuk kunnen worden afgedaan, wat betekent dat er geen verdere discussie meer nodig is. Echter, er blijft een behoefte aan verdere discussie over hoe de betrokkenheid van de raad bij deze regelingen efficiënter kan worden georganiseerd. "We moeten voorkomen dat we pionieren zonder duidelijke richting," aldus Van der Hoeven.
Met deze zienswijzen hoopt de gemeente Altena meer grip te krijgen op de gemeenschappelijke regelingen en de financiële uitdagingen die daarbij komen kijken.
Samenvatting
De gemeente Altena neemt deel aan verschillende gemeenschappelijke regelingen voor de uitvoering van gemeentelijke taken. Voor het jaar 2026 hebben de besturen van deze regelingen ontwerpbegrotingen opgesteld en vragen zij de deelnemende gemeenten om hun zienswijzen in te dienen. De gemeenteraad van Altena wordt voorgesteld om zienswijzen in te dienen voor de begrotingen van elf gemeenschappelijke regelingen, waaronder de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, GGD West-Brabant, en de Regionale Ambulance Voorziening. Het doel is om grip te houden op deze regelingen en te voldoen aan de Wet gemeenschappelijke regelingen. De zienswijzen zijn voorbereid door een regionale werkgroep en bevatten financiële overwegingen, zoals bezuinigingsnormen.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
Het voorstel betreft de "Zienswijzen ontwerpbegrotingen 2026 gemeenschappelijke regelingen". De gemeente Altena moet zienswijzen indienen op de ontwerpbegrotingen van verschillende gemeenschappelijke regelingen voor 2026. Deze regelingen omvatten onder andere de Veiligheidsregio, GGD, en Omgevingsdienst. Het doel is om grip te houden op de financiële en beleidsmatige aspecten van deze samenwerkingen. De zienswijzen zijn voorbereid door regionale werkgroepen en moeten voor 1 juli worden ingediend. Er wordt gestreefd naar consistentie in de reacties en er zijn bezuinigingsdoelstellingen opgenomen, zoals een algemene bezuinigingsnorm van 3% voor bepaalde regelingen.
Volledigheid van het Voorstel:
Het voorstel is redelijk volledig. Het bevat een overzicht van de betrokken gemeenschappelijke regelingen, de noodzaak van het indienen van zienswijzen, en de financiële overwegingen. Er zijn echter geen gedetailleerde financiële cijfers of specifieke inhoudelijke kanttekeningen opgenomen in de samenvatting.
Rol van de Raad:
De raad moet de zienswijzen vaststellen en indienen. Dit is een belangrijke stap in het proces van financiële en beleidsmatige controle over de gemeenschappelijke regelingen.
Politieke Keuzes:
De raad moet beslissen of zij akkoord gaat met de voorgestelde zienswijzen, inclusief de bezuinigingsdoelstellingen. Er moet ook worden overwogen of de zienswijzen voldoende de belangen van de gemeente Altena vertegenwoordigen.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is niet volledig SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden) geformuleerd. Hoewel er een deadline is voor indiening, ontbreken specifieke meetbare doelen en resultaten. Er zijn geen duidelijke inconsistenties, maar de financiële implicaties zijn niet volledig uitgewerkt.
Besluit van de Raad:
De raad moet besluiten de zienswijzen vast te stellen en in te dienen zoals voorgesteld.
Participatie:
Er is sprake van participatie door regionale werkgroepen bij het voorbereiden van de zienswijzen. Er is echter geen verdere participatie van burgers of andere belanghebbenden vermeld.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid wordt niet expliciet genoemd als een relevant onderwerp in dit voorstel.
Financiële Gevolgen:
Er zijn financiële gevolgen, zoals de bezuinigingsdoelstellingen van 3% voor bepaalde regelingen. Het voorstel vermeldt dat de financiële aspecten zijn meegenomen in de zienswijzen, maar er is geen gedetailleerde financiële dekking of impactanalyse opgenomen in de samenvatting.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Gemeenschappelijke regelingen Zienswijzen Ontwerpbegrotingen Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) Begrotingen 2026 Bezuinigingsopgave Financiële aspecten Regionale werkgroep Kaderbrieven ConsistentieVerfijning van de zoekopdracht:
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
R.D. van Dijk - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
A.P. Verdoorn - CDA
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
J.A. Versluis - SGP
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
H. Vos - Progressief Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M. Groenenberg-Bouman - Ambtelijke ondersteuning
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
J.A. Versluis - SGP
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
E.B.A. Lichtenberg - Burgemeester
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
R.D. van Dijk - VVD
A.P. Verdoorn - CDA
H. Vos - Progressief Altena
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
M. Groenenberg-Bouman - Ambtelijke ondersteuning
Agendapunt Toekomstperspectief cultuur recreatie en toerisme 2025-2040
Altena's Toekomstvisie: Kunst, Cultuur en Toerisme in de Schijnwerpers
De gemeente Altena heeft ambitieuze plannen voor de toekomst van kunst, cultuur, recreatie en toerisme. Het voorstel, genaamd BeLeef, richt zich op de periode van 2025 tot 2040 en benadrukt samenwerking, innovatie en duurzaamheid. Tijdens een recent debat werden de plannen besproken, waarbij de focus lag op de benodigde financiële middelen voor musea en de doorontwikkeling van de VVV.
Politiekverslaggever Rijk de Bat
Tijdens het debat werd duidelijk dat de gemeente Altena grote ambities heeft om haar unieke kwaliteiten verder te ontwikkelen. Het toekomstperspectief BeLeef moet bijdragen aan de leefbaarheid en aantrekkingskracht van de gemeente. "Altena heeft alles in huis om zich op een duurzame en eigenwijze manier te profileren als aantrekkelijke bestemming," aldus Marianne Sijben, directeur van VVV Biesboslinie.
Een belangrijk onderdeel van het voorstel is de transformatie van de VVV naar een volwaardige destinatiemarketingorganisatie (DMO). Sijben benadrukte het belang hiervan: "Een DMO neemt verantwoordelijkheid voor bestemmingsmanagement. Het is essentieel om toerisme strategisch te benaderen en bezoekers te spreiden zonder dat dit ten koste gaat van de rust en natuur."
De financiële kant van het voorstel kwam ook aan bod. Er is jaarlijks €100.000 extra nodig voor musea en €70.000 voor de doorontwikkeling van de VVV. Mevrouw de Stigter van het Biesbosch Museumeiland benadrukte de noodzaak van deze middelen: "Zonder structurele financiële ondersteuning kunnen musea niet voortbestaan en moeten ze mogelijk zelfs sluiten."
Toch waren er ook kritische geluiden. Raadslid Van der Hoeven van de ChristenUnie vroeg zich af in hoeverre er draagvlak is onder inwoners voor grootschalig toerisme. "Het belang van ondernemers is duidelijk, maar hoe zit het met de inwoners?" vroeg hij.
Een ander punt van discussie was de praktische uitvoering van de plannen. Wendy de Vos van Pluk Vrolijk in Almkerk deelde haar ervaringen met de bureaucratische hindernissen die kleinschalige initiatieven tegenkomen. "Wat wij vooral missen is meedenken. Het voelt alsof er alleen gekeken wordt naar wat er juridisch niet kan," aldus De Vos.
De wethouder benadrukte dat het toekomstperspectief een eerste stap is en dat er een uitvoeringsprogramma zal volgen. "We willen dat toerisme een positieve impact heeft op ons gebied en onze inwoners," zei ze. "Een visie is weliswaar een papieren werkelijkheid, maar in de uitvoering zal die concreter worden."
Het debat maakte duidelijk dat er veel enthousiasme is voor de plannen, maar ook dat er nog vragen zijn over de praktische uitvoering en financiering. De gemeenteraad zal op 3 juni verder discussiëren over het voorstel.
Samenvatting
Het raadsvoorstel van de gemeente Altena richt zich op het toekomstperspectief voor kunst, cultuur, recreatie en toerisme van 2025 tot 2040. Het doel is om de unieke kwaliteiten van Altena verder te ontwikkelen door middel van samenwerking, innovatie en duurzaamheid. Het voorstel omvat het vaststellen van het toekomstperspectief en het bespreken van de benodigde extra financiële middelen voor musea en de doorontwikkeling van de VVV tijdens de Kadernota 2026. Het toekomstperspectief, genaamd BeLeef, benadrukt het belang van kunst en cultuur voor de leefbaarheid en aantrekkingskracht van de gemeente. Het plan sluit aan bij eerdere visies en beleidskaders en streeft naar een betere samenwerking binnen de culturele sector. Er is een focus op duurzaam toerisme en het behoud van musea, waarvoor structurele financiële steun nodig is. Het participatieproces betrok inwoners en stakeholders om input te verzamelen voor het toekomstperspectief. Na vaststelling zal het college een uitvoeringsprogramma en subsidieregelingen opstellen, en het perspectief integreren in de omgevingsvisie van 2027.
-
Analyse van het document
Titel en Samenvatting:
De titel van het voorstel is "Raadsvoorstel toekomstperspectief kunst, cultuur, recreatie en toerisme 2025-2040". Het voorstel richt zich op het versterken van de kunst-, cultuur-, recreatie- en toerismesector in Altena. Door samenwerking, innovatie en duurzaamheid te bevorderen, wil de gemeente Altena aantrekkelijker maken voor zowel inwoners als bezoekers. Het plan omvat onder andere de ontwikkeling van musea en de transformatie van de VVV naar een destinatiemarketingorganisatie (DMO). Het toekomstperspectief is bedoeld om de unieke identiteit van Altena te behouden en te versterken, met een focus op welzijn, leefomgeving en economische voordelen.
Oordeel over de volledigheid:
Het voorstel is uitgebreid en gedetailleerd, met duidelijke doelen en argumenten. Het biedt een goed overzicht van de huidige situatie, de gewenste toekomst en de stappen die nodig zijn om daar te komen. Echter, de financiële dekking voor sommige onderdelen is nog niet volledig geregeld, wat een belangrijk aandachtspunt is.
Rol van de raad:
De raad moet het toekomstperspectief inhoudelijk vaststellen en beslissen over de toewijzing van extra financiële middelen voor musea en de doorontwikkeling van de VVV naar een DMO. De raad speelt een cruciale rol in het goedkeuren van de benodigde budgetten en het monitoren van de voortgang.
Politieke keuzes:
De raad moet beslissen over de prioritering van financiële middelen, de mate van ondersteuning voor musea en de transformatie van de VVV naar een DMO. Er moeten keuzes worden gemaakt over de balans tussen economische ontwikkeling en behoud van de leefomgeving.
SMART en Inconsistenties:
Het voorstel is grotendeels SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden), maar de financiële dekking is nog niet volledig SMART, omdat de benodigde middelen nog niet volledig zijn gedekt. Er zijn geen grote inconsistenties, maar de afhankelijkheid van toekomstige financiële beslissingen kan een risico vormen.
Besluit van de raad:
De raad moet besluiten om het toekomstperspectief vast te stellen en de financiële middelen voor musea en de VVV te betrekken bij de Kadernota 2026.
Participatie:
Er is een participatieproces geweest met enquêtes en een participatieavond, waarbij input van inwoners en stakeholders is verzameld. Dit geeft aan dat participatie serieus is genomen in het opstellen van het toekomstperspectief.
Duurzaamheid:
Duurzaamheid is een relevant onderwerp in het voorstel, met aandacht voor duurzaam toerisme en het behoud van de leefomgeving.
Financiële gevolgen:
Er zijn extra financiële middelen nodig voor de doorontwikkeling van de VVV naar een DMO (€70.000 per jaar) en voor het toekomstbestendig houden van musea (€100.000 per jaar). Deze middelen moeten nog worden goedgekeurd en zijn onderdeel van de integrale afweging bij de Kadernota 2026.Dossier vormen
Typ of selecteer een zoekterm, voeg optioneel een of meer alternatieven toe (komma gescheiden) en verfijn de zoekopdracht naar behoefte met extra zoektermen.
Toekomstperspectief Kunst Cultuur Recreatie Toerisme Samenwerking Duurzaamheid Musea Destinatiemarketingorganisatie (DMO) BeLeefVerfijning van de zoekopdracht:
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M.L. Hofstede - Progressief Altena
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C. Zaal - van der Steen - CDA
Onbekende spreker
C. Zaal - van der Steen - CDA
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M.L. Hofstede - Progressief Altena
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
P.A. Bouman - VVD
P.A. Bouman - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C. Zaal - van der Steen - CDA
Onbekende spreker
C. Zaal - van der Steen - CDA
Onbekende spreker
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M.L. Hofstede - Progressief Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
P.A. Bouman - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C. Zaal - van der Steen - CDA
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
J.A. Versluis - SGP
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
J.A. Versluis - SGP
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M.L. Hofstede - Progressief Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
P.A. Bouman - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
Onbekende spreker
C. Hessels-de Lucht - Ambtelijke ondersteuning
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C. Zaal - van der Steen - CDA
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
M.L. Hofstede - Progressief Altena
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
P.A. Bouman - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
P.A. Bouman - VVD
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C.W.E.M. Schipper-Heijmans - Wethouder
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
C. Hessels-de Lucht - Ambtelijke ondersteuning
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
A.H. Schermers - van Elderen - Voorzitter
01:24:57 - 01:32:08 - 01:32:47 - 01:33:27 - 01:33:53 - 01:34:03 - 01:35:02 - 01:42:09 - 01:44:16 - 01:45:32 - 01:45:47 - 01:48:07 - 01:49:17 - 01:49:40 - 01:51:07 - 01:56:46 - 01:58:17 - 02:00:57 - 02:01:02 - 02:01:32 - 02:03:29 - 02:03:57 - 02:04:03 - 02:04:15 - 02:04:23 - 02:04:53 - 02:06:58 - 02:07:51 - 02:09:09 - 02:10:45 - 02:13:17 - 02:22:54 - 02:31:27 - 02:32:31 - 02:33:01 - 02:34:12 - 02:35:18 - 02:40:36 - 02:41:36 - 02:41:56 - 02:42:06 - 02:43:01
R.C.L. Siland - AltenaLokaal
Agendapunt SWOT-analyse planvorming strategisch accommodatiebeleid maatschappelijk vastgoed
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
C. van Gammeren - SGP
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
P.A. Bouman - VVD
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
C. van Gammeren - SGP
P.A. Bouman - VVD
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
P. den Haan - AltenaLokaal
C. van Gammeren - SGP
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
P.A. Bouman - VVD
C. van Gammeren - SGP
H. Vos - Progressief Altena
C. van Gammeren - SGP
J.A. Versluis - SGP
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
Onbekende spreker
C. van Gammeren - SGP
W.H. van der Hoeven - ChristenUnie
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
S.R. Sheikkariem - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
W.C. Verbaarschot - Vrije Volkspartij Altena
S.R. Sheikkariem - Wethouder
C. van Gammeren - SGP
A.A. Bouman - CDA
C. van Gammeren - SGP
C. van Gammeren - SGP
02:43:50 - 02:46:50 - 02:55:19 - 02:56:07 - 02:56:47 - 02:57:04 - 02:58:01 - 02:58:35 - 03:01:52 - 03:02:36 - 03:03:40 - 03:04:40 - 03:04:48 - 03:05:14 - 03:06:58 - 03:08:55 - 03:10:30 - 03:11:22 - 03:12:20 - 03:13:31 - 03:15:21 - 03:28:45 - 03:29:53 - 03:30:31 - 03:30:40 - 03:31:30 - 03:33:40 - 03:33:43 - 03:36:00 - 03:36:40